Smer potovanja antičnih umetnin se je usmerila na vzhod. Foto: EPA
Smer potovanja antičnih umetnin se je usmerila na vzhod. Foto: EPA

Italijani razumejo, da so Združene države revne, ko govorimo o arholoških izkopaninah.

Rocco Buttiglione
Vaza iz stare Grčije
Temelj za Buttiglionejevo akcijo je zakon iz leta 1939, ki je vse v Italiji izkopane predmete razglasil za last italijanske države. Foto: EPA

Rocco Buttiglione se je letos uveljavil kot neusmiljen borec za vrnitev antičnih umetnin, ki so se na nezakonit način znašle v muzejih po svetu. Največje razsežnosti je afera dosegla v ZDA, saj naj bi celo sloviti Metropolitanski muzej hranil ukradene predmete. Buttiglione je predstavil tudi tri najnovejše pridobitve: orjaško glavo rimskega cesarja Trajana in dve sliki slikarja Andree Appianija iz 18. stoletja.



Boj ne bo nujno lahek
Čeprav se Buttiglione zares lahko pohvali z velikim uspehom, se bodo morali Italijani malo bolj potruditi za pridobitev "lastnine" Metropolitanskega muzeja. Direktor muzeja Philippe de Montebello je izrazil pripravljenost na vračilo, a Italijani bodo morali dokazati izvor umetnin.

Kako ravnati?
Prav zaradi slovesa Metropolitanskega muzeja so sedaj oči drugih muzejev, ki so jih Italijani obtožili lastništva na skrivaj izkopanih ali poklicnim arheologom ukradenih umetnin, uprte v proces. Manjši muzeji se nekoliko bojijo razpleta afere, zato bo ravnanje Metropolitanskega muzeja zanje nekašno vodilo, kako ravnati v pogovorih z italijanskimi oblastmi.

Za konec je Buttiglione nekoliko sarkastično pripomnil, da Italijani "razumejo, da so Združene države revne, ko govorimo o arholoških izkopaninah". Zato bo ministrstvo za kulturo v nekaterih primerih pristalo na to, da umetnine še nekaj let ostanejo v ameriških muzejih in se v domovino vrnejo kasneje. Muzeji pa morajo jasno označiti izvor predmetov.

Zakon iz leta 1939
Zakonski temelj za napad Rocca Buttiglioneja je zakon iz leta 1939. Zakon določa, da lahko izkopanine italijansko ozemlje zapustijo, le če jih Italija začasno posodi tujim muzejem. Vsi v Italiji izkopani predmeti pa so last italijanske države. Strogim določilom zakona navkljub pa črni trg z antičnimi umetninami, s katerimi je še danes posejan velik del italijanskega ozemlja, ni nikoli zamrl. Nič nenavadnega tudi ni, da ko pooblaščeni arheologi zapustijo najdišče, delo v svoje roke vzamejo "za nočno delo specializirani ljubiteljski arheologi".

Italijani razumejo, da so Združene države revne, ko govorimo o arholoških izkopaninah.

Rocco Buttiglione