

Bronasta spomenika, ki sta od 15. septembra do 15. novembra gostovala v mestih dveh sosednjih držav, v Gradcu v Avstriji in v slovenski prestolnici Ljubljani, sta se vrnila v svoji državi. V Ljubljani, na Kolodvorski ulici pred RTV-jem, je dva meseca namesto Pastirčka, Slovencem dobro znanega dela akademskega kiparja Zdenka Kalina, gostovala Styria avstrijskega kiparja Hansa Brandstetterja.
Izmenjava spomenikov kot družbena igra
Gradec in Ljubljana sta bila dva meseca prizorišči projekta skupine IRWIN z naslovom Izmenjava spomenikov oziroma "Monuments Time Sharing", ki ga v sodelovanju z Moderno galerijo v Ljubljani organizira Inštitut za umetnost v javnem prostoru na avstrijskem Štajerskem. Člani skupine poudarjajo, da projekt ni mišljen kot nekaj enkratnega, in menijo, da je izmenjava spomenikov med evropskimi mesti ena izmed mogočih oblik komunikacije, potencialna družbena igra, pri kateri pomembne elemente, tako rekoč žive dele enega mesta, dobesedno presajamo v drugo mesto, kjer jih za določen čas vključimo v strukturo mesta gostitelja.
Javne plastike kot simboli mesta
Pomen javnega spomenika je pogosto – zaradi razlogov in okoliščin njihovega nastanka, družbenega konteksta, ki jih je omogočil, in dejstva, da s svojim obstojem soustvarjajo javni prostor, v katerega so umeščeni – neodvisen od meril, po katerih se presoja umetniška dela.
Meščani videvajo javne plastike tako rekoč vsak dan, so del njihovih zasebnih spominov kot tudi del mestnih, skupnih zgodb in dogodkov. Javne plastike naslavljajo predvsem na prebivalce mesta, toda lahko se zgodi, da se tu in tam tako globoko prepletejo s podobo mesta, da postanejo simboli, ki poosebljajo mesto tudi za druge, in ne le za meščane.
Lahko rečemo, da so javne skulpture po definiciji "site-specific", da pomembno sodelujejo pri strukturiranju vizualne in emocionalne podobe mesta in kot take poleg ljubiteljev umetnosti zanimajo tudi vse druge. Lahko jih sicer umestimo v umetnostni kontekst, vendar se zdi, da so zanimivejše zgodbe, ki so iz teh, ne nujno izjemnih artefaktov, naredile izjeme med artefakti, so sporočili iz Moderne galerije.
O začetku projekta
Dva kipa, nepremična spomenika, ki sta v svojem okolju osnovni sestavini javnega prostora, sta na podlagi dvostranskega sporazuma zamenjala lokaciji: Pastirček Zdenka Kalina (1942) je zapustil svoje mesto pred glavno zgradbo TV Slovenije in se za dva meseca zamenjal z alegoričnim kipom Styria v graškem mestnem parku, ki ga je leta 1891 ustvaril Hans Brandstetter. Ta je bil v tem času na častnem mestu pred zgradbo TV Slovenija v Ljubljani.
Projekt je organiziral Inštitut za umetnost v javnem prostoru na avstrijskem Štajerskem (Kultur Steiermark, Kunst in Öffentlichen Raum) v sodelovanju z Moderno galerijo v Ljubljani.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje