Ratatouille, Nemo in ostala Pixarjeva druščina ne bi mogla plesati brez Catmullovega prispevka. Foto: MMC RTV SLO
Ratatouille, Nemo in ostala Pixarjeva druščina ne bi mogla plesati brez Catmullovega prispevka. Foto: MMC RTV SLO
63-letni Catmull je že stari znanec industrije računalniške animacije, saj je leta 1973 prvi ustvaril tridimenzionalno računalniško animacijo, ki je bila uporabljena v filmu na splošno. Foto: MMC RTV SLO

Častnega oskarja, ki se imenuje nagrada Gordona E. Sawyerja, mu bodo podelili 7. februarja, medtem ko bo svečana podelitev 22. februarja. Akademija namreč poleg rednih nominacij v vseh dobro poznanih kategorijah ter oskarja za kariero že pred slavnostno podelitvijo razdeli še nagrade za tehnične dosežke v štirih posebnih kategorijah.

Catmull je sicer predsednik animiranih studiev Walta Disneyja in Pixarja (Disney je leta 2006 kupil Pixar), sodeloval pa je tudi pri vseh drugih Pixarjevih projektih, in sicer oba dela Toy Story, Bug's Life, Monsters, Inc., The Incredibles, Cars in WALL-E.

Mladi Catmull je svoje želje po animiranju črpal iz Disneyjevih filmov, kot so Peter Pan in Ostržek, študiral pa je fiziko in računalništvo na Univerzi Utah. Svoje prvo delo je našel kot računalniški programer na Boeingu, v sedemdesetih letih pa se je odločil postati del revolucije v računalniški animaciji z mnogimi inovacijami. Njegov prvi prispevek k filmski industriji sega v leto 1973, ko so animirano verzijo njegove leve roke uporabili v filmu Futureworld (1976), nadaljevanju uspešnega Westworlda (1973) Michaela Crichtona. To je postal tudi prvi film, ki je uporabil tridimenzionalno računalniško grafiko.

Od Lucasfilma do Pixarja
Razvijal je tako dvodimenzionalno kot tridimenzionalno grafiko, pri čemer je bil velikokrat pred tehnološkim razvojem svojega časa. Po mnogih službah pa ga je 1979. zaposlil George Lucas kot podpredsednika oddelka za računalniško grafiko na Lucasfilmu.

Naslednji premik se je zgodil sedem let pozneje, ko je ustanovitelj Appla Steve Jobs kupil Lucasfilmov digitalni oddelek in ustanovil Pixar, Catmull pa je bil kmalu zatem ključni razvijalec sistema za renderiranje RenderMan, ki so ga uporabljali v mnogih poznejših filmih nove družbe. Za omenjeni sistem je tudi že prejel dva oskarja, in sicer 1993 in 2001, v letu, ko je tudi postal predsednik Pixarja.

To bo že četrti oskar 63-letnika, saj je poleg omenjenih dobil še enega leta 1996, in sicer za pionirske iznajdbe pri kompoziciji digitalnih podob, tehnologije, ki jo je začel razvijati še pri Lucasfilmu, ki mu je uspelo združiti mnogovrstne slike.

B. K.