82. podelitev oskarjev je sicer minila brez incidentov, histeričnega joka, političnih komentarjev grobih šal in presenečenj: oskarja za glavno vlogo sta, kot je napovedovala večina stavnic, dobila Sandra Bullock (The Blind Side) in Jeff Bridges (Crazy Heart), v stranskih vlogah sta blestela Mo'nique (Precious) in Christoph Waltz (Neslavne barabe).
"Najdražji film vseh časov", Avatar, se je moral zadovoljiti s "tehničnimi" oskarji za posebne učinke, fotografijo in scenografijo, Bombna misija, ki je imela, tako kot Avatar, devet nominacij, pa se lahko pohvali s kipci za najboljši film, režijo (Kathryn Bigelow), izvirni scenarij (Mark Boal), montažo slike, montažo zvoka in mešanje zvoka.
Letos so se producenti za spodobno gledanost krvavo potili: (prvič po letu 1928) smo na odru gledali dva voditelja, Steva Martina za malo starejše in Aleca Baldwina, čigar kariera je s serijo 30 Rock v zadnjih letih vstala od (napol) mrtvih, kot potencialnega “provokatorja” in porednega fanta (kar seveda še vedno ni tako drzno, kot če bi vztrajali pri prvotni ideji in vodenje zaupali Sachi Baronu Cohenu). In, roko na srce, od smeha ni najbrž pobiralo nikogar.
Poživitev nekaterih ustaljenih vzorcev
Nadalje, tu je bila – kot po navadi – cela plejada privlačnih podeljevalcev, tudi precej takih, ki naj bi pred zaslone zvabili lani pogrešano demografsko skupino mladih do 25. leta (celo Miley Cyrus, Zac Efron ter Kirsten Stewart in Taylor Lautner iz Somraka so tako dobili svojih pet minut na odru). Potencialnim nagrajencem so že vnaprej javno zabičali, da njihovih govorov nihče ne namerava poslušati dalj kot 45 sekund (njihove razvlečene zahvale vsem od producentov do čivav lahko vidite na spletni strani prireditve) . Črtali so petje nominiranih pesmi, “glavno” kategorijo razširili na deset nominirancev in nam izrecno obljubili najboljše skeče na začetku – kaj bi si človek sploh še lahko želel?
Morda kako presenečenje pri nagrajencih ... A če smo iskreni, pri oskarjih konec koncev ne gre v prvi vrsti za umetniško vrednost filmov, ampak za spektakel, praznovanje vsega, kar Hollywood simbolizira. Večer podelitve združuje, kot je nekoč zapisal filmski kritik Vincent Canby, "slovesnost podelitve Nobelovih nagrad v Stockholmu z veselo neokusnostjo odprtja nakupovalnega centra v Los Angelesu". Zato se je najbolje udobno namestiti in - uživati.
Sandra Bullock: Včeraj še najslabša, danes najboljša
Slovesnost se je - podobno kot lani - začela s kabaretno točko, za katero pa tukaj niso zadolžili voditeljev, ampak Neila Patricka Harrisa (iz serije How I Met Your Mother). Baldwin in Martin sta nato v tradicionalno zbadljivem uvodnem monologu (no, tokrat dialogu) pozdravila nominirance v glavnih kategorijah in se (precej milo) pošalila na njihov račun ("Tamle je lepa Sandra Bullock. Kdo ne mara Sandre Bullock? No, danes bomo izvedeli.") No, izkaže se, da jo "marajo" vsi: zdi se, da Bullockova spada v kategorijo Američanom ljubih (in dobičkonosnih) igralk, ki relativno brez težav po oskarju posežejo takoj, ko stopijo iz okvirov pričakovanega in posnamejo malo resnejši film (primer: Reese Witherspoon, Julia Roberts). "Hecen" je tudi podatek, da je Bullockova danes postala edina igralka v zgodovini, ki je v istem letu dobila zlato malino (nekakšen "antioskar" - za najslabšo vlogo, in sicer za komedijo All About Steve) in takoj naslednji dan še oskarja.
"It's a bingo!": Christoph Waltz
A če se vrnemo k prireditvi: po rahlo mlačnem repertoarju šal - "Sistem je takle: člani morajo izpolniti glasovnice, nato jih Akademija pregleda ... in nominira Meryl Streep", ali pa: "Catheryn Bigelow je bila tako navdušena nad nominacijo svojega bivšega moža, da mu je poslala tiktakajočo darilno košaro. On se ji je odkupil tako, da ji je podaril toyoto," - sta voditelja podij odstopila lanski nagrajenki Penelope Cruz, ki je podelila prvo pomembnejšo nagrado, za najboljšega igralca v stranski vlogi.
Oskarja je torej zasluženo dobila Christoph Waltz (za vlogo psihopatskega "lovca na Jude" Hansa Lande v Neslavnih barabah Quentina Tarantina).
Najboljši animirani celovečerec
Steve Carrell in Cameron Diaz sta - spet po pričakovanjih - oskarja izročila Petu Docterju, režiserju filma V višave (Up), ki se je takrat še potegoval tudi za oskarja za najboljši film. Kipec je posvetil ženi in otrokom, "ki so njegova največja dogodivščina."
Izvirna pesem za film
Amanda Seyfried in Miley Cyrus sta dodelila prvega oskarja ekipi filma Crazy Heart; natančneje T-Bonu Burnettu in Ryanu Binghamu, ki sta podpisana pod pesem The Weary Kind.
Izvirni scenarij
Robert Downey jr. in Tina Fey sta najprej opisala, česa si igralec od dobrega scenarija želi ("prizorišče snemanja na topli lokaciji, opcijo snemanja telefonskih pogovorov čim dalj stran od osovraženih soigralcev in seveda dooolge, neprekinjene monologe"), nato pa oskarja spet podelila v pričakovane in zaslužne roke Marka Boala, ki je scenarij za Bombno misijo začel pisati, potem ko se je kot novinar pridružil ameriškim vojakom v Iraku. Oskarja je posvetil nedavno umrlemu očetu.
Kratkometražni filmi: animirani, dokumentarni in igrani
Mladi igralki Carey Mulligan in Zoe Saldana sta oskarja prav tako dali v roke pričakovanemu zmagovalcu, Francozu Nicolasu Schmerkinu, producentu filma Logorama. Za najboljši kratkometražni film imata zasluge producentka Elinor Burkett in Roger Ross Williams, avtorja dokumentarca o pevki iz Zimbabweja Music by Prudence. V kategoriji igranih filmov zlatega moža domov odneseta prvič nominirana Joachim Back in Tivi Magnusson, za film The New Tenants.
Maska
S prvim zares glasnim smehom večera je avditorij nagradil Bena Stillerja, ki je na oder prišel preoblečen (oz. prebarvan) v modrega Na'avijca ("Izbiral sem med tem in nacistično uniformo, pa se mi je zdelo, da je večer že dovolj hitlerjevsko obarvan") in nato nekaj časa sikal v njihovem izmišljenem jeziku (njegov prevod: "Na vajah se je tole zdelo kot boljša ideja"). Oskar je šel k Jenny Shircore in Johnu Henryju Gordonu, za ličenje v filmu Zvezdne steze.
Prirejeni scenarij
"Naturščik" Geoffrey Fletcher se je kot scenarist preizkusil prvič - in za scenarij za tesnobno dramo Precious: Based on the Novel Push by Sapphire tudi dobil oskarja. Fletcher je bil tudi prvi vidno ganjeni zmagovalec, ki se je zahvalil številnim članom svoje družine, nato pa bolj ali manj izgubil rdečo nit (komentar Steva Martina: "Jaz sem mu napisal ta govor").
Igralka v stranski vlogi
Mo'nique je z zlatim kipcem kronala dolgo vrsto nagrad, ki jih je za vlogo nasilne matere v filmu Precious že dobila. V svojem kratkem govoru se ji je uspelo zahvaliti Akademiji, "ki je dokazala, da gre včasih za vlogo, in ne za politiko", Hattie McDaniel (prvi temnopolti igralki, ki je dobila oskarja), Oprah Winfrey, možu ("ki mi je pokazal, da se moraš odreči temu, kar je priljubljeno, v korist tega, kar je prav") in seveda Bogu.
Scenografija
Sigourney Weaver je dobila priložnost, oskarja podeliti ekipi filma, v katerem je sama nastopila. Rick Carter, Robert Stromberg in Kim Sinclair so prišli po oskarja za svoj doprinos k Avatarju, ki je bil z enim oskarjem takrat še izenačen z Bombno misijo. Zahvalili so se kakopak Jamesu Cameronu.
Kostumografija
"On nastopa v filmu Samski moški, ona pa tehta eno samo kilo." Colin Firth in Sarah Jessica Parker sta razkrila dobitnico oskarja za najboljšo kostumografijo - že tretji kipec bo lahko na svojo polico postavila Sandy Powell, za svoje delo pri filmu The Young Victoria.
Montaža in mešanje zvoka
Robert Pattinson je menda zaposlen s snemanjem, sta pa zato poklon žanru grozljivke napovedali drugi dve "vabi za mlade gledalce", zvezdi Somraka Kirsten Stewart in Taylor Lautner. Morgan Freeman je nato v posnetem prispevku razložil, kaj počnejo strokovnjaki za zvok, Anna Kendrick pa je razglasila dobitnika oskarja za montažo zvoka: Paul N. J. Ottonson za Bombno misijo. Isti film je dobil tudi kipec za najboljše mešanje zvoka (Paul N. J. Ottonson in Ray Beckett) - in tako Avatarja premagal na "njegovem področju", torej v tehničnih kategorijah.
Fotografija
"Tole snemalcem naročim sama: Stari, samo da bom videti dobro. Resno, super moram biti, potem se pa lahko greš svoje "umetniške" zadeve. In slednje je nocojšnjim nominirancem izvrstno uspelo," je bil uvod Sandre Bullock, ki je oskarja za fotografijo predala Mauru Fioreju za film Avatar. Ta se je Italiji zahvalil v njenem jeziku.
Naj v miru počivajo ...
Vsako leto je del slovesnosti tudi poklon filmskim ustvarjalcem, ki so v preteklem letu umrli. Ob zvokih klasike Beatlov In My Life v izvedbi Jamesa Taylorja so se na platnu zvrstila številna imena: Eric Rohmer, David Carradine, Dom DeLuise, Daniel Melnick, Ron Silver, Brittany Murphy, Patrick Swayze, Michael Jackson, Betsy Blair, Natasha Richardson, Jennifer Jones, Karl Malden in drugi - spustili pa so, za kar je najbrž kriva površnost odgovornih, Farrah Fawcett.
Izvirna glasbena podlaga
V nasprotju z nominiranimi pesmimi, ki jih letos na odru nismo slišali, so glasbene podlage dobile svoj trenutek pod žarometi, in sicer v kolažu koreografij, ki so predstavljale pet nominiranih filmov. Oskarja za glasbeno podlago sta Jennifer Lopez in Sam Worthington izročila Michaelu Giacchinu za animirani film V višave.
Posebni učinki
Za oskarja so se potegovali trije znanstvenofantastični filmi (Avatar, Okrožje 9 in Zvezdne steze), a najbrž ni bilo dvoma, kdo ga bo dobil: tehnično revolucionarna zf-pravljica Avatar; ponj so na oder prišli Joe Letteri, Stephen Rosenbaum in Andy Jones (Richarda Banehama ni bilo). "Zapomnite si, resnični svet je prav tako čudovit kot tisti, ki smo ga ustvarili mi," so nam položili na srce.
Dolgometražni dokumentarec
Oskarja je podelil Matt Damon, dobitnik oskarja za scenarij leta 1997 (Steve Martin: "To je bilo tudi zadnje leto, ko je kak scenarist dobil žensko"), šel pa je v roke ustvarjalcev filma The Cove, pretresljivega prikaza lovljenja delfinov na Japonskem. Po kipec sta prišla Louie Psihoyos in Fisher Stevens.
Montaža slike
Še ena trofeja za nizkoproračunski (in "nizkodonosni" film) o ekipi razoroževalcev bomb v Iraku: Bob Murawski in Chris Innis sta dobila oskarja za svoje "rezanje in sestavljanje" Bombne misije.
Najboljši tujejezični film
Španski in ameriški enfant terrible filma, Pedro Almodovar in Quentin Tarantino, sta prišla podelit oskarja za morda najbolj nepredvidljivo kategorijo vsake podelitve oskarjev. Quentin: "Pedro, obožujem tvoje filme." Almodovar: "Jaz tudi tvoje, je pa res, da ne razumem niti besede."
Zmagal ni nobeden od favoritov, Hanekejev Beli trak ali Audiardov Prerok, ampak argentinski El secreto de sus ojos (Skrivnost njihovih oči). Režiser Juan José Campanella se je Akademiji zahvalil, da "jezika Na'avi ni uvrstil med tuje jezike", se nato zapletel z angleščino in postal prvi v tem večeru, ki ga je moral orkester "povoziti" z glasbeno podlago.
Igralec v glavni vlogi
Pri kategorijah glavnih igralcev so producenti ohranili lani začeto tradicijo: o vsakem nominirancu je nekaj lepih besed povedali njihovi soigralci iz kakega starejšega (ali pa nominiranega) filma: Michelle Pfeiffer, Vera Farmiga, Juliane Moore, Tim Robbins in Colin Farrell. Lanska oskarjevka Kate Winslet je nato, kot je večina napovedovala, na oder povabila Jeffa Bridgesa, velikega igralca, ki se mu je nominacija izmuznila tako za Velikega Lebowskega kot za The Fisher King; Akademija se mu je zdaj odkupila z oskarjem za glasbeno dramo Crazy Heart. Razneženi Bridges se je zahvalil svojim staršem, celotni igralski ekipi filma, režiserju, Akademiji in ženi Sue, s katero sta poročena že 34 let.
Igralka v glavni vlogi
V obrnjenih vlogah so slavospevke nominirankam peli Forest Whitaker, Michael Sheen, Peter Sarsgaard, Oprah Winfrey in Stanley Tucci. Oder je nato zavzel dvakratni oskarjevec Sean Penn in z oskarjem osrečil - ne, spet nobenega presenečenja! - "ameriško ljubljenko" Sandro Bullock, ki je v The Blind Side odigrala predmestno gospodinjo, ki se zavzame za revnega dijaka in iz njega naredi športno zvezdo. "Sem si to nagrado res zaslužila ali pa sem vas samo izčrpala?" se je na glas vprašala Bullockova, ki je poudarila, da gre zahvala "mamam, ki skrbijo za otroke ne glede na to, od kod prihajajo", nato pa se v solzah zahvalila še svoji materi.
Režija
Barbra Streisand - ki s filmom Yentl pred leti ni postala ena od redke peščice doslej nominiranih režiserk - je "zadoščenje" našla v tem, da je oskarja za režijo lahko prvič v zgodovini podelila ženski: Katheryn Bigelow za vojno dramo Bombna misija. Oskarja je (med drugim) posvetila "moškim in ženskam v Iraku, ki vsak dan tvegajo svoje življenje".
Na koncu je na oder prišel še Tom Hanks in brez vsakega okolišenja ali naštevanja nominirancev razglasil, da je najboljši film leta prav tako Bombna misija. Mimogrede, z Bombno misijo so doslej v ZDA zaslužili le 12,6 milijona dolarjev in je najmanj donosen film v zgodovini nominirancev za najboljšega od leta 1978, ko je podobno "reven" film Annie Hall ugnal rekordnega zaslužkarja Vojno zvezd.
V stran potisnjen veliki trenutek Lauren Bacall
Podelili so tudi posebne nagrade za življenjske dosežke in prispevek filmski umetnosti. Pol stoletja prepozno so se spomnili igralke Lauren Bacall, ki je navduševala med drugo svetovno vojno in po njej v filmih s Humphreyjem Bogartom, s katerim se je tudi poročila. Bacallova je nominacijo za oskarja dobila šele za stransko vlogo v filmu Barbre Streisand Ogledalo ima dva obraza (The Mirror Has Two Faces, 1996). Akademija nagrade presenetljivo (in na žalost) ni podelila v času prenosa v živo. Nagrajena sta tudi producenta John Calley in Roger Corman ter filmar Gordon Willis.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje