Pevka in igralka Irma Polak s pravim imenom Marija Fabiani je bila rojena 1875 v Ljubljani. V uršulinskem samostanu v Škofji Loki se je pevsko in glasbeno izobraževala  ter že pri 16 letih začela nastopati v ljubljanskem gledališču. Konec 19. stoletja je nastopala na Dunaju, leta 1901 pa je na povabilo intendanta Hrvaškega narodnega gledališča v Zagrebu Adama Mandrovića kot pevka in igralka začela delovati na Hrvaškem. Polakova je leta 1917 igrala tudi v prvem hrvaškem filmu Brčko u Zagrebu. Kot pevka se je upokojila leta 1927, a do svoje smrti štiri leta pozneje občasno še stopila na gledališke odre kot igralka. Foto: Wikipedia / dlib.si
Pevka in igralka Irma Polak s pravim imenom Marija Fabiani je bila rojena 1875 v Ljubljani. V uršulinskem samostanu v Škofji Loki se je pevsko in glasbeno izobraževala ter že pri 16 letih začela nastopati v ljubljanskem gledališču. Konec 19. stoletja je nastopala na Dunaju, leta 1901 pa je na povabilo intendanta Hrvaškega narodnega gledališča v Zagrebu Adama Mandrovića kot pevka in igralka začela delovati na Hrvaškem. Polakova je leta 1917 igrala tudi v prvem hrvaškem filmu Brčko u Zagrebu. Kot pevka se je upokojila leta 1927, a do svoje smrti štiri leta pozneje občasno še stopila na gledališke odre kot igralka. Foto: Wikipedia / dlib.si
Ignacij Borštnik
Igralec, režiser, pisatelj, pesnik in pedagog Ignacij Borštnik se je leta 1858 rodil v Cerkljah na Gorenjskem in se po nekaj razredih gimnazije in učiteljišča v Ljubljani zaposlil kot bančni uradnik. Pot do gledališča mu je pomagal utreti ljubljanski župan Ivan Hribar, ki je opazil njegovo igralsko nadarjenost. Borštnik velja za utemeljitelja sodobnega slovenskega poklicnega gledališča in je tudi prvi slovenski poklicni igralec, na ljubljanskem in zagrebškem odru pa je ustvaril več kot 400 vlog in režij. Po Ignaciju Borštniku se imenuje osrednji slovenski gledališki festival in na njem podeljene nagrade Borštnikovega srečanja, ki so vsako leto podeljene najboljšim slovenskim poklicnim poustvarjalcem na področju gledališča in filma, ter najprestižnejša nagrada Borštnikov prstan. Foto: Wikipedia / dlib.si
Slovenski umetniki na hrvaških odrih

Knjigo sta izdala Slovenski dom v Zagrebu in Svet slovenske nacionalne manjšine mesta Zagreb, portretov slovenskih umetnikov pa so se lotili poznavalci gledališke umetnosti Branko Hećimović, Marija Barbieri in Henrik Neubauer.

Borštnik kot igralec in režiser
Tesnejše sodelovanje med slovenskimi in hrvaškimi gledališčniki se je po Hećimovićevih besedah na predstavitvi monografije v Slovenskem gledališkem muzeju začelo s prihodom Ignacija Borštnika. Igralca in njegovo ženo Zofijo Borštnik Zvonar je v 90. letih 19. stoletja k sodelovanju povabil novoimenovani intendant hrvaškega narodnega gledališča Stjepan Miletić.

Hećimović, ki je napisal portrete slovenskih dramskih igralcev, je Borštnika označil za igralca z neizbrisno veličino, ki je bila vidna v vlogah, kot je Hamlet. Kot režiser je Borštnik med drugim na oder postavil izvirno slovensko burko Janka Kersnika in Josipa Jurčiča Berite novice, pozneje pa tudi dela Ivana Cankarja.

Za Polakovo petje to, kar je za druge dihanje
Operno pevko Irmo Polak je po mnenju avtorice opernega dela monografije Barbierijeve hrvaško občinstvo tako vzljubilo, da bi danes verjetno po priljubljenosti prekosila celo Severino. Razlog za prihod Polakove v Zagreb ni znan, saj je zelo skrivala svoje zasebno življenje, je pa že takoj osvojila zagrebško občinstvo. Polakova je o svoji ljubezni do petja nekoč povedala, da je zanjo petje to, kar je za druge dihanje. Imela je tudi po 25 nastopov na mesec, iz katerih je po avtoričinih besedah vela "izredna muzikaličnost čarobne pojavnosti".

"Hrvaške opere ne bi bilo brez slovenskih tenoristov," je še povedala Barbierejeva in izpostavila imena, kot so Fran Gerbič, Josip Rijavec, Mario Šimenc in Josip Gostič, zadnji je bil skoraj četrt stoletja prvak hrvaške narodne opere. Med basisti je za "umetnika pred svojim časom" označila Josipa Križaja.

Izšle bodo še tri knjige o Slovencih na Hrvaškem
Henrik Neubauer, ki je v knjigi poskrbel za portrete baletnikov in baletk, je povedal, da brez Štefana Suhija ne bi bilo zlate dobe baleta v Osijeku. Suhi, ki je v tja prišel na povabilo intendanta osiješkega gledališča Hinka Tomašiča, je v desetih letih je prispeval več kot 20 samostojnih baletnih del in dvignil raven baleta na zavidljivo raven, ki je gledališče po njegovi smrti ni nikoli več doseglo. Med pomembnimi slovenskimi baletniki je Neubauer omenil še Maksa Kirbosa, Staneta Lebna, Štefana Furijana in Matejo Pučko Petković.

Urednik monografije Slovenski umetniki na hrvaških odrih in predsednik Slovenskega doma v Zagrebu Darko Šonc je povedal, da je monografija del širšega projekta, v sklopu katerega bodo izdali še tri dela o Slovencih, ki so zaznamovali področja hrvaškega slikarstva, športa in znanosti.

Slovenski umetniki na hrvaških odrih