Po prvi razglasitvi epidemije je največji upad prihodkov med storitvenimi dejavnostmi pri nas utrpela dejavnost potovalne agencije in s potovanji povezane dejavnosti. Marca so na mesečni ravni upadli za 71,1 odstotka, aprila pa še za 83 odstotkov.
"Od marca do danes, ko smo bili najbolj odprti, smo lahko delovali s približno 20 odstotki in tudi ko nismo bili izrecno zaprti, so bili ukrepi vlade take vrste, da nismo mogli delovati. Naša situacija je onkraj katastrofe," je za MMC iztekajoče se leto povzel Mišo Mrvaljević, generalni sekretar Združenja turističnih agencij Slovenije (ZTAS).
"Naši najboljši člani so mogoče naredili 20 odstotkov lanskoletnega prometa, ampak to ne pomeni, da so zaslužili 20 odstotkov manj kot lani, kajti stroški so pa ostali enaki ali pa so morda celo višji. In fiksni stroški obratovanja so na našem področju kar visoki – plačujemo namreč licenčnine, članarine, računalniške sisteme, v katere moramo vstopati, mednarodna združenja, katerih člani smo, zato da lahko poslujemo po različnih državah," je opozoril.
"Januarja smo še nekaj naredili, sredi februarja se je začela panika in so se tokovi ustavili. Kar se nas tiče, se je naša dejavnost v spomladanskem valu sprostila šele konec junija, ne z ukinitvijo epidemije. Slovenci so bolj množično potovali le julija in avgusta, nato pa se je spet začelo zapiranje. Jeseni so denimo vozili še v Grčijo, ampak govorimo o enem letalu s 180 sedeži, kar pomeni, da je vsaka od treh agencij tedensko lahko maksimalno odpeljala 60 potnikov, to ni neka številka, ki bi se je človek lahko veselil. Ko pa država omeji gibanje v tujino, ko omeji gibanje na občine, mi ne moremo delati," je povzel.
"Večina večjih agencij se je glede na število zaposlenih že prepolovila in če bo šlo tako naprej, si ne predstavljamo, kako bo," se je Mrvaljević ozrl proti letu 2021. "Želimo si poslovno okolje, v katerem lahko vsaj malo načrtujemo, koliko ljudi potrebujemo, kaj lahko počnemo in kako bomo sploh delovali," je poudaril.
Težava zaradi nenehnega spreminjanja
Prav nenehno spreminjanje pravil in pogojev pri potovanjih ter njihova uveljavitev dobesedno čez noč, je namreč tista stvar, na katero glasno opozarjajo. "Ves čas govorimo ministrstvu za gospodarstvo in vladi, da je naš obratni cikel minimalno šesttedenski in mi moramo imeti neko jasno perspektivo, kaj se bo smelo. Vsaj na evropski ravni se mora doseči neka uskladitev in poenostavitev pravil. Namesto tega, da pravijo, ena država da, druga ne, ta je oranža, tista pisana," ponazori.
Imeli so že več predlogov, med njimi tudi hitri antigenski testi, ki bi bili po njihovem mnenju idealna rešitev za ljubljansko letališče. "Testiramo potnike ven grede, v 15 minutah imamo rezultate, testiramo jih nazaj grede, v 15 minutah imamo rezultate. Testiramo še vse tujce in na ta način lahko Slovenijo odpremo, ne pa, da je tako, kot je zdaj," je prepričan sogovornik, ki opozarja, da smo država z največjim upadom prometa na lastnem letališču v vsej Evropi in smo s preostankom sveta praktično nepovezani.
Odvzem brisa na covid-19 je sicer od sredine decembra omogočen tudi na ljubljanskem letališču. Vendar pa ne gre za finančno ugodnejši hitri test, ampak za 110 evrov vredni PCR po predhodnem naročilu, na rezultate je treba čakati od 4 do 6 ur, izvid pa prejmete v slovenskem in angleškem jeziku.
Letališča samevala
"Po prvem šoku spomladi, ko je vstopila pandemija, ko je promet nenadoma močno upadel, smo po optimističnem poletju prišli v drugi val, ki nas je prizadel še bistveno huje kot prvi," je za STA izpostavil Zmago Skobir, poslovodni direktor Fraporta Slovenija, ki upravlja z ljubljanskim letališčem in pojasnil, da bodo letos ustvarili le 19 odstotkov načrtovanega oziroma 17 odstotkov lanskega prometa. Našteli bodo manj kot 300.000 potnikov.
Po njegovem mnenju prihod cepiv in priprava letalske industrije na nov poenoten sistem zdravstvenega nadzora napovedujeta, da se bo zaupanje ljudi vrnilo in bo letalski promet konec pomladi ali v začetku poletja znova v večji meri oživel. Da bo lahko ljubljansko letališče, na katerem trenutno redne lete opravljajo le trije letalski prevozniki, lahko znova rentabilno poslovalo, bo upravljavcu letališča na pomoč priskočila tudi država, ki napoveduje pet milijonov pomoči. V pomoč bodo tudi subvencije, ki jih Slovenija ponuja letalskim prevoznikom, ki bodo leteli z Brnika.
"Prve mesece smo bili zelo potrpežljivi, saj smo razumeli, da smo se vsi znašli v nekih novih razmerah, ampak zdaj smo se pa že nekaj naučili in ni razloga, da Slovence zapiramo v državo," meni tudi Mrvaljević, ki svari pred zadušitvijo gospodarstva. "Da se vidi, koliko prispevamo v proračun, smo naredili izračun, da so naši člani v tem tako slabem letu plačali približno dvakrat več davkov, kolikor smo prejeli obljubljene in sploh še neizplačane pomoči," je pojasnil generalni sekretar ZTAS-a z okoli 60 članicami, ki predstavljajo 90 odstotkov slovenskega turističnega prometa.
Zapora občinskih meja razpakirala kovčke
Nekaj agencij je imelo že pripravljene novoletne turistične ananžmanje za Slovence, ki so želeli vsaj za kratek čas pobegniti od razmer doma, na primer na Kanarske otoke ali pa v Turčijo in Egipt, kjer so prav tako relativno dobro obvladovali svojo epidemiološko sliko. "Kolegi so marsikaj poskušali ponuditi, vendar kdo si upa v tem času, ko smo zaprti v občine, rezervirati potovanje nekam, da te potem na Brniku pričaka policist in te oglobi za 400 evrov, ker si šel čez občinsko mejo," zmajuje z glavo sogovornik.
Prav zaradi tega razloga so v vodo konec oktobra najprej padli že načrti za jesenske počitnice, ko so imeli ljudje že spakirane kovčke, nato pa je tik pred zdajci odjeknila odločitev vlade, da je tudi za polet v tujino treba izpolnjevati eno od izjem za prehajanje regijskih mej, turistični aranžmaji v tujini pa ne sodijo med te izjeme, zato svoje regije, posledično pa tudi državne meje, iz teh razlogov ni mogoče prehajati. Polet v tujino, tudi če je letališče v isti regiji, v kateri smo, predstavlja prečkanje regijske meje, so interpretirali svoje pravilo.
"Razprodano je bilo letalo za Rodos in Kreto, tik pred zaključkom pa še potovanje in počitnice na Madeiri in Siciliji. Pav tako smo imeli kar nekaj avtobusnih potovanj, želja po vsaj nekajdnevnem odklopu in počitnicah je bila velika. Ob uvedbi zapiranja prehodov med statističnimi regijami in prepovedi potovanj v turistične namene je bilo precej odzivov, gostje so bili razočarani, saj se vse se je dogajalo v zadnjem tednu pred odhodi," so za MMC pojasnili pri Palmi, kjer dodajajo, da se s takimi omejitvami, kot so zdaj, še niso srečali.
"V preteklosti so bile sicer kakšne omejitve, ki so bile povezane z naravnimi, političnimi ali ekonomskimi krizami, vendar so bile vezane na določeno regijo ali del sveta, tukaj pa govorimo o lokalnih in globalnih omejitvah velikih razsežnosti," pojasnjujejo v agenciji, kjer so morali zaradi izrednih ukrepov vsa potovanja odpovedati in prestaviti na primernejši čas.
Pravijo sicer, da so se zelo hitro prilagodili novim razmeram in sprejeli posebno poslovno politiko – gostje vplačajo minimalen strošek rezervacije, v primeru, da potovanje, katerega nosilec so, zaradi "koronskih ukrepov" pri nas ali v državo, kamor so namenjeni, ne bo izvedeno, denar za aranžma povrnejo. "V takih trenutkih se izkaže servis agencije kot izjemno pomemben faktor pri odločitvah za potovanje ali počitnice – torej na pot varno in z zagotovljenimi vračili, ko se razmere poslabšajo. To je nova realnost," poudarjajo.
"Dolgoročno si nihče ne pusti vzeti pravice do proste izbire"
Poleti so realizirali del programa Mediterana s tradicionalnimi destinacijami v Grčiji ter Dubrovnik, avgusta in septembra so pripravili prva avtobusna potovanja v sosednje države: Italijo, Avstrijo, Hrvaško in Madžarsko. "Prilagodili smo se novi 'normalnosti', upoštevali vsa priporočila in nismo imeli niti enega primera okužbe z novim koronavirusom. Vsekakor verjamemo, da je potovanje v države z dobro epidemiološko sliko varno," poudarjajo in dodajajo, da bodo ključna testiranja, ki so že uvedena v številnih državah, in tako kot je potreben potovalni dokument, bo za potovanja vsaj nekaj časa potreben tudi negativen izvid testa, menijo.
Pravijo, da jih z optimizmom navdaja izjemna želja vseh zvestih potnikov, ki si želijo potovanj in počitnic: "Pravice do proste izbire kam, kdaj in s kom potovati si nihče ni pripravljen vzeti, vsaj ne dolgoročno."
Poudarjajo, da je o dolgoročni vzdržnosti na način, kateremu smo trenutno priča, težko govoriti, saj jim je gospodarska dejavnost zaradi trenutnih razmer onemogočena in je skrčena na izjemno majhen delež v primerjavi s poslovanjem do zdaj.
Pravijo, da je zanje izjemnega in ključnega pomena, da zadržijo visoko izobraženo ekipo sodelavcev, ki je svoja znanja pridobila z leti dela tako na domačih kot na tujih trgih. "Gre za specifična znanja in seveda izkušnje, ki jih ni moč pridobiti v kratkem času," poudarjajo.
Prvo pravilo pa je popolna transparentnost in jasnost pri podajanju informacij o možnosti potovanj – bodisi poslovnih ali turističnih. "Nenehno preverjamo vse spremembe pri pristojnih inštitucijah, tako doma kot v tujini. Na dolgi rok gre predvsem za tkanje zaupanja med potniki in nami, saj se je prav v tem času izkazalo, da pa le ni vse tako enostavno, če nimaš v ozadju agenta, ki posrbi za vse segmente načrtovanih potovanj in tudi za vse segmente nenačrtovanih sprememb," so prepričani.
Glede pomoči s strani države pravijo, da je vsaka več kot dobrodošla in nujna, glede na velik padec obsega poslovanja pa menijo, da so ta pričakovanja tudi razumljiva.
Potovanja v tujino ne moreš pripraviti v nekaj dneh
"Letošnje leto je tako za nas, kot verjamem tudi za večino drugih potovalnih agencij, katerih delo temelji predvsem na prodaji in organizaciji turističnih aranžmajev v tujini, zares turbulentno in težko, saj je naš promet v letošnjem letu padel za več kot 95 odstotkov," pravi tudi Sašo Klep iz agencije Shappa.
V poletnih mesecih je bilo zaradi vseh ukrepov možno organizirati zgolj potovanja znotraj Evrope, potovanja na druge celine pa so bila tako zaradi ukrepov slovenske vlade, kot zaradi situacije na drugih koncih sveta praktično nemogoča – poleti so tako uspeli organizirati le potovanja na Islandijo, Azore in Madeiro, je povzel. Podobna situacija jih je pričakala tudi v času krompirjevih počitnic, nato pa še božično-novoletnih praznikov, ki je zanje poleg poletja najpomembnejša turistična sezona.
"Morali smo odpovedati kar nekaj že potrjenih potovanj, predvsem zaradi ukrepa o prepovedi prehajanja regij, ki je avtomatično onemogočil ljudem kakršna koli potovanja v tujino, saj tudi že predhodno kupljena letalska karta ni pomenila izjeme za prehajanje regij in nato občin, kar je po našem mnenju popolnoma nesprejemljivo in nesmiselno. Potniki, ki so bili prijavljeni na ta potovanja, so bili na ta način postavljeni v zelo nezavidljiv položaj, saj do zadnjega trenutka niso mogli vedeti, ali bodo na potovanje sploh lahko odšli. Da sploh ne govorim o problemih, ki ga tako nenehno spreminjanje pravil in omejitev predstavlja za nas, saj organizacija potovanja v tujino seveda ni stvar, ki jo lahko pripraviš v nekaj dneh, ampak zahteva tedne in mesece predhodnega dela in naporov, ki so potem s takimi ukrepi v trenutku izničeni," je bil oster.
Jeseni jim je še pred uveljavitvijo prepovedi prehoda regij uspelo izvesti potovanja na Azore in v Namibijo, kar pa je "seveda še vedno le kaplja v morje" glede na to, da so lani v tem obdobju po svetu peljali vsaj 30 skupin.
Zanimanje za potovanja je še vedno veliko, saj si ljudje želijo stran od morečega okolja, ki nas trenutno obdaja, pravi. "Tisti, ki se na potovanja prijavljajo, seveda vedo, kakšne so trenutne razmere in z razumevanjem sprejemajo dejstvo, da določenih potovanj žal ne moremo izpeljati," dodaja, da potnike najbolj skrbi zdravstvena situacija, kaj se bo zgodilo z njihovim denarjem v primeru odpovedi potovanja, kakšne možnosti zavarovanja imajo in na koncu koncev tudi planiranje njihovega prostega časa in počitnic.
Nesprejemljiva marginalizacija turističnih potovanj
"Vsi se zavedamo, da je situacija glede virusa resna in nihče od nas ne želi z brezglavim potovanjem v rizične kraje ogrožati zdravja naših potnikov in vodičev. Nesprejemljivo pa je, da so se vsa turistična potovanja – tudi v mnogo bolj varne države, kot je ta trenutek Slovenija – praktično marginalizirala, da so tisti, ki si želijo potovati, v javnosti predstavljeni kot neprilagojeni ekstremisti, ki jim ni mar za zdravje sebe in drugih. Prav tako je povsem nesprejemljivo, da spreminjajoči se ukrepi vsakič znova izničijo vsak poskus, da bi turistične agencije sploh še lahko preživele, ves trud, energija in finančna sredstva, ki jih v svoje delo vlagamo, pa vsakič znova nepopravljivo izpuhtijo v zrak," je opozoril.
"Situacija je za turistične agencije, ki se ukvarjamo z organizacijo potovanj v tujino ali z vodenjem tujih gostov po Sloveniji, skrajno kritična. Agencije že praktično celo leto poslujemo v zares minimalnem obsegu, turistični vodiči in spremljevalci smo se znašli na robu eksistenčnega minimuma, na kar že ves čas opozarjamo državo," poudarja Klep.
"Organizacija potovanj vključuje stroške dela, rezervacije letalskih kart in nastanitev, zahteva čas in predvsem tudi finančni vložek, ki ga ob odpovedi ne dobimo povrnjenega nazaj. Tudi nobeno zavarovanje ne krije odpovedi zaradi sprememb v odlokih vlade in z njimi povezanim omejevanjem turističnega prometa. Posebno poglavje so vladne institucije, od katerih dobivamo zelo skope ali nedorečene informacije o tem, katera potovanja sploh lahko organiziramo, saj si vladne ukrepe vsaka razlaga po svoje," je izpostavil.
Država je sicer z odlokom, ki ne zahteva karantene ob predložitvi negativnega izvida testa, naredila določen korak k omilitvi pogojev za potovanje v tujino, pravi sogovornik, ki pa dodaja, da je po njegovem mnenju cena PCR-testov v Sloveniji še vedno občutno previsoka. "Na drugi strani pa je Nacionalni laboratorij za zdravje, okolje in hrano (NIZOH) na svoj seznam laboratorijev v tujini, ki jih naša država priznava, umestil le prgišče laboratorijev v državah izven EU-ja, za vse ostale države pa moramo te laboratorjie sami poiskati in NIZOH-ju tudi sami predložiti vse potrebne certifikate, da nam testiranje pri njih priznajo," opisuje.
In še enkrat poudari, da meni, da bi morala kupljena letalska karta na vsak način predstavljati eno izmed izjem pri prehodu občin, regij in državnih meja. "Prevoz do letališč ob upoštevanju vseh drugih navodil in omejitev namreč na noben način ne predstavlja tveganja za zdravje potnikov in ga lahko kategoriziramo kot tranzitni prevoz, ki je dovoljen, potniki pa za vstop v države po svetu tako ali tako potrebujejo negativne izvide testov, kar pomeni, da se na potovanje odpravljajo zdravi," je zaključil.
Prazna mesta prizadela vodnike
Delež Evropejcev, ki nameravajo potovati v naslednjih šestih mesecih, se je novembra v primerjavi z oktobrom zmanjšal za pet odstotnih točk na 49 odstotkov. Cepivo proti covidu-19 bo imelo na potovanja skromen vpliv, na vrhu spiska želja pa kljub pandemiji ostajajo tradicionalne destinacije, je pokazala raziskava Evropske potovalne komisije.
V nezavidljivem položaju pa so znašli tudi turistični vodniki. Večina vodnikov, v Sloveniji se s to dejavnostjo ukvarja okoli 2000 ljudi, ima status samostojnega podjetnika, reševal jih je mesečni temeljni dohodek, ki ga je država uvedla kot pomoč za omilitev posledic epidemije covida-19. "Prihodki so nam upadli za od 80 do 100 odstotkov. Tisti, ki pokrivamo nemško govoreči trg, smo jo odnesli nekoliko bolje, ker so Nemci in Avstrijci vseeno prihajali k nam. Pri angleško govorečih gostih pa je izpad 100-odstoten. To je leto, za katero si res želimo, da se ne bi ponovilo," je za Televizijo Slovenija dejala predsednica Društva regionalnih turističnih vodnikov Slovenije Mateja Kregar Gliha.
Tisto, kar pripelje tuje potrošnike
Mišo Mrvaljević pa je za konec opozoril, da nihče od pristojnih noče nič slišati o posebnem zakonu za turizem, ki bi to gospodarsko panogo, ki je prej predstavljala več kot 12 odstotkov slovenskega BDP-ja, kar pomeni, da ni tako nepomembna, obravnaval posebej.
"Imamo bistveno drugačne pogoje delovanja od drugih, večje upade in hujšo prizadetost, obenem pa imamo tudi največji potencial, da ko se stvari normalizirajo, da pripeljemo v Slovenijo tisto, kar potrebujemo. Zavedati se moramo, da večina našega dela ni vožnja Slovencev v tujino, česar se ljudje pogosto ne zavedajo. Večina našega dela je, da pripeljemo tujce v Slovenijo. Vsak hotelir ima vsaj 20 do 25 odstotkov agencijskih gostov – lahko gre za organizirane izletnike, za priprave športnih ekip, za udeležence kongresov in seminarjev, kar bo zdaj najtežji oreh dobiti jih nazaj. In vsi ti gosti potem polnijo lokalne gostinske lokale in restavracije, kupujejo v trgovinah, obiskujejo znamenitosti. Zato je ta turizem tak motor ekonomije, saj dejansko pripelje potrošnike iz tujih trgov v Slovenijo in se posledično obrne zelo velika vsota denarja. Zato je potrebno, da turizem preživi, da preživijo agencije, njihove zveze in posli," je povzel.
Okrevanje bo dolgotrajno
V Slovenski turistični organizaciji sicer letos pričakujejo 51-odstotni padec števila turistov pri nas, od tega 74-odstotni padec prihodov tujih turistov. Število turističnih prenočitev naj bi se glede na lani znižalo za 42 odstotkov.
"Pričakovana je daljša doba okrevanja, morda celo pet let," je v začetku meseca na Dnevih slovenskega turizma opozoril gospodarski minister Zdravko Počivalšek.
Ob tem tako delodajalci kot sindikati v panogi pozivajo k dodatnim državnim ukrepom pomoči za turistično panogo. Na zavodu za zaposlovanje se je od začetka epidemije covida-19 do konca oktobra že prijavilo 9500 novih brezposelnih iz panoge gostinstva in turizma, v sektorju pa svarijo, da se bo brez ukrepov, prilagojenih posebej njim, to število še močno povečalo.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje