Med nekaterimi članicami Evropske unije vlada bojazen, da bi Kitajska s svojimi električnimi avtomobili preplavila evropski trg. Foto: Reuters
Med nekaterimi članicami Evropske unije vlada bojazen, da bi Kitajska s svojimi električnimi avtomobili preplavila evropski trg. Foto: Reuters

"Danes je predlog Evropske komisije za uvedbo dokončnih izravnalnih dajatev na uvoz baterijskih električnih vozil iz Kitajske prejel potrebno podporo držav članic EU-ja za sprejetje carin," je sporočila Evropska komisija in dodala, da je treba odločitev v uradnem listu EU-ja objaviti najkasneje do 30. oktobra.

Evropska komisija je namreč v okviru konec lanskega leta sprožene preiskave ugotovila, da proizvajalci električnih vozil na Kitajskem uživajo koristi nepoštenih državnih subvencij. Zato je 5. julija poleg že obstoječih 10-odstotnih carin začasno uvedla dodatne carine v vrednosti od 7,8 do 35,3 odstotka.

V petek pa so države članice EU-ja odločale o predlogu Evropske komisije za dokončno uvedbo dodatnih carin za obdobje petih let. Predlog med drugim določa dodatne carine za ameriško podjetje Tesla (7,8-odstotka) ter za kitajska podjetja BYD (17 odstotkov), Geely (18,8 odstotka) in SAIC (35,3 odstotka).

35,3-odstotna dodatna carina bo veljala tudi za vse druge proizvajalce električnih vozil na Kitajskem, ki niso sodelovali s preiskavo Evropske komisije. Za podjetja, ki so sodelovala, pa predlog predvideva 20,7-odstotno dodatno carino.

Po neuradnih informacijah je 10 članic EU-ja danes glasovalo za, 12 se jih je glasovanja vzdržalo, pet pa jih je bilo proti. Med slednjimi naj bi bili tudi Nemčija in Slovenija. Ker t. i. kvalificirana večina držav (15 članic, v katerih živi najmanj 65 odstotkov vsega prebivalstva EU) ni podprla niti nasprotovala predlogu komisije, bo lahko ta odločitev sprejela sama.

Odločitev je treba v uradnem listu EU-ja objaviti najkasneje do 30. oktobra letos. To pomeni, da bodo dodatne carine predvidoma dokončno uvedene dan kasneje, ko jih bodo začeli tudi pobirati. Če se bodo s posameznimi podjetji v prihodnje dogovorili o t. i. cenovnih zavezah, s katerimi bi zvišala cene svojih proizvodov in nadzorovala obseg izvoza v EU-ja, zanje evropska uredba o carinah ne bo več veljala.

Bruselj: Pogajanja se nadaljujejo

V Bruslju so poudarili, da se pogajanja s Kitajsko o tovrstnih alternativnih rešitvah, ki bi bila v skladu s pravili Svetovne trgovinske organizacije (WTO) in bi obravnavala škodljive učinke kitajskih državnih subvencij za električna vozila, nadaljujejo.

Sredi septembra so sicer na komisiji pojasnili, da so zavrnili predloge kitajskih proizvajalcev električnih vozil glede cenovnih zavez, s katerimi so se ti želeli izogniti carinam.

Kitajska pa je medtem že avgusta zaradi uvedbe začasnih carin sprožila postopek pred WTO-jem. Na kitajskem ministrstvu za trgovino so tedaj poudarili, da odločitev EU-ja nima pravne podlage, krši pravila WTO-ja in spodkopava sodelovanje pri podnebnih spremembah. Poleg tega so uvedli tudi več trgovinskih ukrepov na področju uvoza iz Unije.

Peking: Gre za protekcionističen ukrep

Kitajsko ministrstvo za trgovino je zatrdilo, da bo ščitilo interese kitajskih proizvajalcev, in evropske odločevalce pozvalo, naj se vrnejo na pravo pot in v dialogu iščejo skupno rešitev. Sporočili so še, da "nepoštenim, neskladnim in nerazumnim protekcionističnim praksam EU-ja odločno nasprotujejo".

Kitajski Geely, eden največjih proizvajalcev električnih vozil v državi, je izrazil "veliko razočaranje" nad potezo EU-ja. "Ta odločitev ni konstruktivna in lahko obremeni gospodarske odnose med Kitajsko in EU-jem, nazadnje pa bo škodila tudi evropskim podjetjem in potrošnikom," so zapisali pri avtomobilskem proizvajalcu.

Volkswagnov ID. Buzz na produkcijski liniji v tovarni v Hannovru. Foto: Reuters
Volkswagnov ID. Buzz na produkcijski liniji v tovarni v Hannovru. Foto: Reuters

V Nemčiji kritični do dodatnih carin

Nemški finančni minister Christian Lindner je posvaril pred stopnjevanjem trgovinskega spora med Kitajsko in EU-jem. Lindner je na družbenem omrežju X zapisal, da predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen kljub zeleni luči držav članic za uvedbo carin ne bi smela zanetiti trgovinske vojne. "Rešitev moramo doseči s pogajanji," ministra povzema nemška tiskovna agencija DPA.

Pred negativnimi posledicami uvedbe dodatnih carin je posvarilo tudi nemško združenje za avtomobilsko industrijo VDA. Predsednica združenja Hildegard Müller je dejala, da gre za še en korak stran od sodelovanja na svetovni ravni. Kot je opozorila, bi bila morebitna škoda veliko večja od morebitnih koristi.

Müller je obe strani pozvala, naj se skozi pogajanja izogneta stopnjevanju spora. Rešitev morata strani po njenih besedah najti skozi konstruktivne pogovore.

Volkswagen in BMW sta potezo označila za napačno

"Vztrajamo pri stališču, da so načrtovane carine napačen pristop in ne bi izboljšale konkurenčnosti evropske avtomobilske industrije," je sporočil nemški avtomobilski proizvajalec Volkswagen, kjer so Bruselj pozvali k nadaljnjim pogovorom s Pekingom, "da bi preprečili morebitne izravnalne ukrepe in s tem trgovinski konflikt".

"Današnje glasovanje je usoden signal za evropsko avtomobilsko industrijo," je medtem zapisal prvi mož BMW-ja Oliver Zipse. "Potrebna je hitra rešitev med Evropsko komisijo in Kitajsko, da bi preprečili trgovinski konflikt, ki bo na koncu imel samo poražence," je še zapisal.

Nemčija opozarja na kitajske povračilne ukrepe zaradi carin