Predsednik KAS-a Bogomir Kovač je pojasnil, da sta bila v sedmih primerih kršena ali akreditacijski ali nominacijski postopek. Foto: EPA
Predsednik KAS-a Bogomir Kovač je pojasnil, da sta bila v sedmih primerih kršena ali akreditacijski ali nominacijski postopek. Foto: EPA

Največ sivih las nam je povzročil konflikt interesov.

Milena Pervanje

KAS je prejel 1700 prijav za 90 do 100 mest v nadzornih svetih. Motivacija po mojem ni v tem, da bi se ti ljudje 'tepli' za prevzemanje odgovornosti. Temeljni motiv za članstvo v nadzornem svetu je ta, da je to le odskočna deska za imenovanje v upravo.

Bogomir Kovač
Vlada
Kadrovsko-akreditacijski svet je bil ustanovljen konec leta 2008, po zadnjih državnozborskih volitvah. Njegova ustanovitev je povezana z obljubo premierja Boruta Pahorja o spremembi paradigme na področju kadrovanja. Foto: MMC RTV SLO
Janez Janša
Opozicija je bila zelo kritična do KAS-ov. Prvak SDS-a Janez Janša jih je lani februarja primerjal s kadrovskimi komisijami Socialistične zveze delovnega ljudstva v času prejšnjega režima. Foto: MMC RTV SLO

kršitve na ravni akreditacijskega ali nominacijskega postopka, je poudaril predsednik KAS-a Bogomir Kovač.

Predsednik Kadrovsko-akreditacijskega sveta (KAS) Bogomir Kovač je predstavil poročilo, za katero je dejal, da je neke vrste letno poročilo o delovanju sveta. Današnja novinarska konferenca naj bi bila po njegovih besedah neke vrste "uvod v posvet o novih izzivih korporativnega upravljanja v podjetjih, v katerih ima država večinski ali pomemben delež."

Kovač je kratke stike med KAS-om (njegova naloga je sodelovanje v procesu izbire kandidatov za nadzorne svete podjetij, v katerih kot lastnik sodeluje država) in vlado oz. ministrstvi videl predvsem v napačni interpretaciji odločitev sveta.

Kovač: Sedem primerov kršitev
Zatrdil je, da "nihče ni šel povsem mimo akreditacijsko-nominacijskih postopkov". Dodal pa je, da je KAS zaznal sedem primerov, v katerih je bil izbran kandidat, ki je bil akreditiran, a ne tudi nominiran, ali pa je bil izbran kandidat, ki je bil obravnavan v postopku izbire članov nadzornega sveta drugega podjetja in torej ni bil predlagan za mesto, na katero je bil postavljen.

O imenih ni želel govoriti, je pa povedal tri odmevnejša in pomembnejša podjetja, v katerih so zaznali omenjene nepravilnosti. Poleg v javnosti zadnje čase najbolj znanega primera Slovenskih železnic je izpostavil še NLB in Nafto Lendava. Povedal je tudi, da so se ekscesni primeri pojavljali na vseh treh ministrstvih, s katerimi so sodelovali (ministrstvo za gospodarstvo, ministrstvo za finance in ministrstvo za promet). Šlo je za sicer redke primere, ki pa so pomembni, je dodal.

KAS izdal tudi "mnenja s pridržkom"
Drugi večji problem, ki ga je pri svojem delovanju opazil KAS, je bila nezdružljivost pomembnih funkcij v državni upravi z delovanjem v nadzornih svetih podjetij oz. upoštevanje tega načela. Gre za priporočilo, ki je bilo precej pomembno tudi v približevanju Slovenije OECD-ju.

Kovač je poudaril ključno vlogo KAS-a glede tega vprašanja pri procesu pogajanj z OECD-jem. Ob tej pomembni vlogi pa je dejal tudi to, da je KAS izdal kar nekaj akreditacij s pridržkom prav zaradi funkcije, ki jo je kandidat imel v državni upravi. Povedal je, da so neprestano "opozarjali vlado, da se mora te prakse rešiti."

"Največ sivih las nam je povzročil konflikt interesov"
Tudi Milena Pervanje, ki je vodila tehnično plat postopkov, je v zvezi s tem dejala: "Konflikt interesov nam je povzročal največ sivih las." Član KAS-a Borut Bratina pa je dodal: "Politika si je želela reči, da ne kadruje politično ... vloga KAS-a pa še ni bila določena." Naprej je še povedal, da se je od njih že na prvi seji, ko še ni bilo sprejetih meril, pričakovalo, da bodo sprejeli imenovanje za določen nadzorni svet pomembnega podjetja.

Za mesto članov nadzornih svetov je KAS v svojem delovanju prejel veliko število prijav. Kovač ocenjuje, da je velik del teh prijav prišel tudi zaradi tega, ker je bilo v preteklosti mogoče opaziti, da je delo v nadzornem svetu dobra odskočna deska za prihodnje mesto v upravnem odboru podjetja.

V letu 2009 KAS obravnaval 1.700 kandidatov
V letu 2009 je KAS obravnaval okoli 1.700 kandidatov, ki so bili v postopku izbire za 99 mest v nadzornih svetih. Med vsemi kandidati je KAS akreditacijo (ta izraža vsaj osnovno primernost kandidata) podelil 386 kandidatom. Nominiral pa je nekaj manj kot 190 kandidatov, izmed katerih naj bi ministri izbrali člane nadzornih svetov, ker jih je KAS spoznal za najbolj ustrezne za določeno delovno mesto.

V skladu s spremembami zakondaje je KAS od junija naprej sestavni del agencije za upravljanje podjetij z državnimi deleži. Ob tem je Kovač pojasnil, da te agencije pravzaprav sploh še ni, ampak naj bi predvidoma začela svoje delo septembra ali oktobra. Zato je tudi tukaj po njegovih besedah nastala institucionalna praznina.

Kovač za spremembe postopka
Med predlogi, ki jih je navedel Kovač v svojih pripombah, je za delo KAS-a v novi sestavi pomemben predlog, da KAS ministrstvom ne bi zgolj predlagal nabora kandidatov, ampak bi sam izbral najprimernejšega kandidata. Če se ministrstvo ne bi strinjalo z izbiro KAS-a, bi se začela vsebinska usklajevanja med ministrstvom in KAS-om, je še dejal Kovač.

Največ sivih las nam je povzročil konflikt interesov.

Milena Pervanje

KAS je prejel 1700 prijav za 90 do 100 mest v nadzornih svetih. Motivacija po mojem ni v tem, da bi se ti ljudje 'tepli' za prevzemanje odgovornosti. Temeljni motiv za članstvo v nadzornem svetu je ta, da je to le odskočna deska za imenovanje v upravo.

Bogomir Kovač