Foto: MMC RTV SLO/MG
Foto: MMC RTV SLO/MG

Ne le največje evropsko gospodarstvo, Nemčija, v hudi krizi je celotna Evropska unija in njeno gospodarstvo, kar se ni zgodilo čez noč, je v oddaji Ob osmih na Prvem programu Radia Slovenija povedal Iztok Seljak, član uprave Hidrie in koordinator misije Gremo. Zdajšnje razmere v evropski avtomobilski industriji so posledica popolnoma napačne strategije Evropske komisije. Vse to pa se ne dogaja zgolj v avtomobilistični panogi. Avtomobilska industrija predstavlja 10 odstotkov BDP-ja, vsako sedmo delovno mesto, in ima ogromno multiplikacij na celotno ekonomijo. "Tisti, ki še ne vedo, da imajo problem, so v najhujših težavah, le da tega še ne razumejo," pravi Seljak.

Kitajska v veliki prednosti

"Kitajska ima danes od 5 do 7 let prednosti v kar 37 od 44 ključnih industrij prihodnosti. V preostalih vodijo ZDA. Slovenija je sestavni del problema, namesto da bi bila sestavni del rešitve," pravi Seljak. Kitajska je po njegovih ugotovitvah zastavila globalni primat, pa ne le na področju fotovoltaike, vetrne energije in električnih vozil. "Predvsem se je odločila za vizijo, strategijo globalne vodilne sile na področju električnih vozil že pred 20 leti. To zdaj izvaja 1,4 milijarde ljudi v sozvočju med državo, znanostjo, izobraževanjem, gospodarstvom in še čim. Pri tem Kitajska z velikimi vsotami subvencionira razvoj in proizvodnjo električnih vozil za razliko od Evropske unije, kjer gre vsaka od 27 držav v svojo smer, kompromisi med njimi pa ne morejo biti inovativni preboji," razmišlja.
Kitajska obvladuje 95 odstotkov globalne industrije fotovoltaike, 80 odstotkov globalne vetrne energije in več kot 70 odstotkov industrije litijevo-ionskih baterij. "In to za razliko od naših predstav z umetno inteligenco, podprto z avtomatizirano proizvodnjo in obnovljivimi viri energije, kar je v nasprotju z našimi predstavami, ki so v tem kontekstu zelo zastarele. Pri njih se stvari premikajo zelo drugače kot v Evropi," pojasni.

Nujna vlaganja v razvoj

V časih krize evropske avtomobilske industrije z novim letom prihaja dodaten ukrep za zniževanje izpustov ogljikovega dioksida za proizvajalce. "EU po mojem poleg vseh omenjenih napak dela samomor z neko iluzijo, da bomo šli naprej tako, da bomo šli nazaj, s tem da bomo svojo nekonkurenčnost v proizvodnji električnih vozil reševali nazaj s fosilnimi gorivi. Zmedeni kupci to poslušajo in imamo temu ustrezno zmeden rezultat. Srednje- in dolgoročno je jasno, če nam je všeč ali ne, da bo prevladujoče baterijsko podprto električno vozilo. Prej bomo to dojeli in se prilagodili, bolje bo," pravi Seljak.
Predlaga, naj tudi v Sloveniji okrepimo vlaganja v razvoj, zagotovimo prebojne inovacije, ki bodo dosegle kitajske, in druge rešitve. "Krepiti moramo svoja podjetja na Kitajskem, si izboriti pot v kitajske dobavne verige, uveljaviti se moramo v Indiji, ki je pomembna za prihodnost prihodnjih 10–20 let. Pritisniti je treba na Bruselj za takojšnjo jasno strategijo izhoda iz krize tudi pri nas. Ta mora biti ena sama in edina za vseh 27 držav brez nepotrebnega in škodljivega soliranja posameznih držav," pa je nekaj od rešitev, ki jih vidi Seljak.

Več o tem, kakšne avtomobile bomo vozili in kako se spopasti s Kitajsko, pa v podkastu oddaje Ob osmih.

Iztok Seljak: Kitajska na nekaterih področjih 5 do 7 let pred Evropo