Osebna vizija avtomobila v očeh oblikovalcev pogosto išče navdih v svetu narave. Rezultat, naj gre za avtomobil ali pnevmatike, je pogosto igra svetlobe in organskih oblik, ki izdelek pogosto pretvarja v skorajda živ objekt.
Povezava avtomobila in človeka
Poglejmo samo konceptno vozilo, ki ga je na sejmu za potrošnike elektronike CES v Las Vegasu v začetku leta predstavil direktor Daimlerja Ola Källenius. Konceptni mercedes-benz vision AVTR concept (Advanced Vehicle Transformation) opisujejo kot "živi organizem", ki se poveže z uporabniki in jim omogoča, da na samosvoj način doživijo svet okoli sebe. AVTR namreč s potnikom, ko se ta z roko dotakne osrednje konzole, vzpostavi biometrično povezavo.
Vozilo meri utrip srca potnika oziroma potnikov, ukrivljen modul zaslona pa ustvari slikovno vez potnikov v vozilu z zunanjim svetom. Osvetlitev in drugi elementi v notranjosti spominjajo na domovanje naroda Na'vi iz filma Avatar. Pri Mercedesu so notranjosti električnega vozila s štirimi elektromotorji in baterijo iz materialov, ki jih je mogoče 100-odstotno reciklirati, uporabili veganske materiale in materiale iz recikliranih oblek in plastenk, dno pa so naredili iz naravnega materiala ratana, ki ga je predvsem v Indoneziji v izobilju.
Gumarji se zatekajo v naravo
Podobno vez narave, avtomobila in človeka že dolgo iščejo tudi gumarji. Tako smo v oddaji Avtomobilnost v preteklih letih spoznali zanimive, celo futuristične pnevmatike prihodnosti, ki pa imajo uradno in smiselno razlago.
Leta 2016 smo se v oddaji Avtomobilnost na ženevskem avtomobilskem salonu posvetili nenavadni, okrogli Goodyearjevi pnevmatiki eagle-360, ki omogoča obrate za 360 stopinj in se tako enostavno spopada s prostorskimi omejitvami pri parkiranju. Inženirji in oblikovalci so nam razložili, da so navdih za oblikovanje iskali v naravi, natančneje v možganski korali, ki se premika v vse smeri, in prav to je bistvo pnevmatike – premikanje v vse mogoče smeri. Pnevmatiko povezujejo z avtonomno vožnjo v prihodnosti, ko ne bo več pomembno, ali bo volan odziven in podvozje dovolj športno, ampak bo v ospredju udobje. Ljudje bodo v avtomobilih kakovostno preživljali prosti čas ali bodo jedli, brali knjige, tudi spali.
Za oblikovanje so navdih iskali v posnemanju narave. Tekalna plast pnevmatike posnema vzorec možganske korale, njeni večsmerni bloki in kanali pa pripomorejo k varnemu stiku s podlago. Pri oblikovanju dna kanalov so se pri gumarju zgledovali po spužvi, ki je v suhem stanju čvrstejša, mokra pa mehkejša. Inovativna tekstura absorbira vodo na cesti in jo s pomočjo centrifugalne sile odvaja izpod tekalne površine, s tem pa zmanjšuje nevarnost akvaplaninga in zagotavlja optimalne vozne lastnosti.
Kot goba v gozdu
Lani smo v oddaji predstavili Goodyearjevo 30-palčno pnevmatiko, ki je nastala v sodelovanju s Citroënom oziroma konceptnim vozilom 19_19. Platišča merijo kar 30 palcev, premer je 930 milimetrov, kar je skoraj 40 centimetrov več od povprečnega platišča, obdajajo pa jih pnevmatike dimenzij 255/30 R 30. Konceptna pnevmatika nosi ime C100. S svojo visoko in ozko zasnovo voznikom zagotavljajo zmogljivost, udobje in boljše vozne lastnosti na mokri podlagi, manjši kotalni upor pa povečuje tudi energetsko učinkovitost vozila. Po meri je oblikovan tudi dezen tekalne plasti, ki s skoraj sto bloki več, kot jih ima v tekalni plasti običajna pnevmatika, prispeva k občutno tišji vožnji. Izjemna je tudi oblika. Pri oblikovanju dezena so pri Goodyearju navdih črpali iz narave, saj zmes kanalov tekalne plasti posnema lastnosti naravne gobe. Zaradi tega bi tekalna plast v suhih razmerah postala bolj toga, v mokrem pa bi se zmehčala, tako pa bi pnevmatika pridobila boljše lastnosti pri zaviranju v vseh razmerah, hkrati pa tudi boljši oprijem in vodljivost.
V Luksemburg na ogled futuristične pnevmatike
Zdaj pa smo se v oddaji Avtomobilnost odpravili v Goodyearjev laboratorij v Luksemburg, kjer smo spoznali pnevmatiko, ki smo jo lahko pred tem spoznali na Toyotinem dogodku, in sicer na futurističnem Lexusovem električnem konceptnem vozilu LF-30, ki predstavlja pogled v prihodnost japonskega proizvajalca vozil. Futuristična zunanjost napoveduje vozila Lexus Electrified do leta 2030, prav tako, kot je zanimiva oblika vozila, pa je zanimiva tudi pnevmatika, ki pri premikanju vozila igra pomembno vlogo.
Sodelovanje z Lexusom
Zunanjost tega baterijsko-električnega avtomobila ponuja kombinacijo umetniško-futuristične oblike. Notranjost pa temelji na samodejni vožnji in številnih sodobnih tehnologijah. Snovalci avtomobila so se spopadli s svojevrstnim izzivom, ki ga omogoča zasnova baterijsko-električnega vozila, ki ga poganjajo štirje motorji, nameščeni v kolesih. Ta zasnova omogoča učinkovit tok energije, ki se z voznikovimi ukazi prenaša na asfalt in zagotavlja novo dinamično vozniško izkušnjo.
Industrijski oblikovalec pri Goodyearju Sebastien Fontaine je za oddajo Avtomobilnost pojasnil, zakaj je v konceptnem Lexusovem električnem avtomobilu v odbijaču luknja. "Skozi to luknjo vstopa hladen zrak. S pomočjo simulacij smo oblikovali zunanji ovoj pnevmatike tako, da potiska zrak do motorja, ki je v vsaki pnevmatiki. Električni motor absorbira zrak in izloči vroč zrak."
Zvočni zid
Nenavadne izbokline oziroma krilca na pnevmatiki morajo absorbirati hrup. Navdih za obliko so našli v naravi. "Ptiči imajo veliko perja, veliko majhnega perja. Več perja je, bolje zaduši zvok. Tako lažje lovijo svoj plen. Naša pnevmatika je tudi na račun oblike neke vrste akustični zid. S tem izničimo zvok, ki ga ustvarja pritok zraka do pnevmatike," pravi Fontaine, ki še pravi, da je šlo pri oblikovanju in razvoju pnevmatike za skupinsko delo, sodelovanje med Lexusom in Goodyearjem. "Le tako smo se lahko do popolnosti prilagodili konceptnemu avtomobilu."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje