"Umetniki so postali tako zelo leni. Vendar prav umetniki lahko ustvarijo občutek za to kar je 'kul' in kar ni, kaj je sprejemljivo, razburljivo, ... V prihodnosti bi rad videl umetnike, ki menijo da lahko motrijo vprašnja kot je globalno segrevanje," meni Brian Eno, ki želi sprojketom opozoriti tudi na to. Foto:
Brian Eno, Sydney, opera
Eno, ki sam sebe označuje kot 'neglasbenika', je produciral albume skupin, kot so U2, Coldplay, Talking Heads in Ultravox, je znan tudi po svojim precej ekstremnih delovnih prijemih v studiu - če se mu zdi potrebno, bo zbrisal vse, kar je snemal več tednov. Foto: EPA

Najnovejši podvig Briana Ena ne vključuje snemanja novega albuma katere izmed svetovno znanih poprock skupin, prav tako ne vključuje dela v snemalnem studiu, kar je sicer - verjetno - za Ena običajno delovno okolje. Tokrat se je producent, ki slovi po svoji neizprosnosti, lotil operne hiše v Sydneyju, ki jo je osvetlil v okviru festivala zvoka in svetlobe.

Brian za spodbujanje domišljije
Ikonična jadra sydneyjske opere so postala 'platno' za avdiovizualno delo 77 milijonov slik (77 Million Paintings). Opero osvetljujejo luči s programom, ki sproti spreminja podobo teh luči in s tem tudi podobo ene izmed 300 Enovih skic, kar pomeni, da se določen vzorec skoraj ne more ponoviti. Eno pravi, da želi s tem projektom izzvati vizualno ekstazo in da ''ne barvajo operne hiše, ampak na neki način jemljejo umetniško vrednost opere in jo dvigujejo na drugo stopnjo".

Festival se je ta teden začel prav s projekcijo Enovega projekta, ki pa bo do konca festivala 14. junija prikazan vsak noč. Kot pravi avtor, je stalno razvijanje in razkazovanje barvnih oblik in form - ki so jih že predstavili v ZDA in v Evropi, med drugim tudi na beneškem bienalu leta 2006 - namenjeno temu, da bi se ljudje lažje predali drugačnemu svetu. "Vse, kar ljudje počnejo, vključno z domišljijskimi predstavami, je pravzaprav način, s katerim se soočajo s problemi, vključno s svetovno finančno krizo. In če povzamem, o moj bog, kriza nam vlada, ni več časa za domišljijo - to ni res," prav britanski producent. Človeška sposobnost sanjanja je pravzaprav tista, ki ljudi dela močnejše in jim omogoča preživetje, je prepričan Eno.

Meditativna izkušnja
Vodilni mož sydneyjske opere Richard Evans pa je povedal, da ni bilo lahko privoliti v projekt, in dodal, da je več barv, ki se nekako stopijo druga v drugo na trenutke zelo hitro, potem pa spet zelo, zelo počasi. "Ko to gledate doživite pravo meditativno izkušnjo".

Lejla Švabič