Foto:
Foto:
V raztrgano kočo zunanja luč vdira skozi majhna okna, Čater pa je zmogel ujeti njene magične odseve ob robovih predmetov, na grebenih razpokanega ometa, v odbleskih okrušenih kozarcev in krožnikov, na obrazu svojega prijatelja pa je ujel soj iz razbeljene peči in sončne žarke, ki prodirajo skozi razmaknjene deske gospodarske lope. Foto: www.galerijastolp.si

Nazadnje so fotografa, ki je z desetimi deli iz omenjene serije sodeloval na Fiapovi razstavi v Italiji, na tej razstavi okronali za najboljšega avtorja. Serija - pri nas razstavljena v mariborski galeriji Stolp - je bila posneta na domu ostarelega, zdaj že pokojnega moža v hribovitem osrčju Slovenije. Poleg tega je za dela iz serije Pozabljen prejel zlato medaljo na mednarodnem fotografskem natečaju fotokluba La Gioconda iz italijanskega mesta Paderno Ponchielli. Razpisan je bil natečaj za serijo osmih fotografij, kar pomeni, da so bila fotografova dela sprejeta, če je bila žirija zadovoljna z vsemi osmimi.

Maja je bil Čater nagrajen tudi v Veliki Britaniji, na 63. mednarodnem fotografskem salonu v Bristolu, kjer je za štiri poslane fotografije iz omenjene serije prejel štiri enakovredne diplome v skupini Odprto (Open). Na enega najpomembnejših mednarodnih fotografskih izborov v Veliki Britaniji so avtorji iz 46 držav prijavili več kot 7500 fotografij, so sporočili iz Fotokluba Maribor, katerega član je tudi Čater.

Srečanje sredi hribov
Fotografije so nastale, ko je Čater naletel na napol podrto, v strmino postavljeno kočo, do katere vodi le kolovoz, in v njej našel osamljenega možakarja, ki se je fotografovega obiska razveselil. Spletlo se je prijateljstvo in nastale so fotografije, ki nas seznanjajo s hišo in življenjem njenega nenavadnega prebivalca. Posnetki zunanjščine revščino doma zagrinjajo v romantično razpoloženje razcvetele pomladi, notranjost pa prikaže drugačno podobo. Fotografija sistematično našteva skopo notranjo opremo: štedilnik, iz katerega seva rdeča svetloba ognja, križanega na steni in še enega nekoliko manjšega na mizi, poročno fotografijo in še eno, ki prikazuje mlado žensko, lončeno peč v kotu, razmetano posteljo, počene lonce, zavržene steklenice. Možakarja so zaznamovali beda in osamljenost, bolezni, pomanjkanje, cigarete in tudi pijača. Starčeve podobe gledalcev ne morejo pustiti ravnodušnih.

Čatrova serija fotografij z naslovom Pozabljen je sociološka študija, a tudi fotografov razmislek o življenjskih vrednotah. Kompozicije, na katerih je starec prikazan v molitvi, zatopljen v prebiranje rožnega venca ali zazrt v razpelo, pa zajema naravnost mistično razpoloženje. V religiozno misel vodi več motivov, med njimi tudi prizor, ko starec reže hlebec kruha, ali portret z ovcama v hlevu.

Premišljeni barvani kontrasti
Čatrova fotografija sega na različna področja, je portretist in krajinar, lirično razpoložen opazovalec razkošne narave in žanrsko realističen dokumentalist vsakdanjih prizorov. Ustvarja črno-bele in barvne fotografije - slednje prevladujejo, pri čemer avtor skrbno kontrolira barvno skalo. Pozoren je na barvne kontraste, ki jih mehča z megličastimi prehodi, ter izrablja nasprotno svetlobo, ki razblinja ostre linije.

L. Š.