Spremembe so po besedah ministrice pogoj za preživetje javnega sektorja na tem področju. Eden izmed razlogov, da bodo začeli pri javnih zavodih, je v tem, da jim ministrstvo namenja velik del svojega proračuna. Foto: MMC RTV SLO
Spremembe so po besedah ministrice pogoj za preživetje javnega sektorja na tem področju. Eden izmed razlogov, da bodo začeli pri javnih zavodih, je v tem, da jim ministrstvo namenja velik del svojega proračuna. Foto: MMC RTV SLO
Majda Širca Ravnikar
Iskanje rešitev na področju kulture, kjer je dejavnost zelo raznolika, težko merljiva in specifična, ni bilo preprosto. Projektno skupino za pripravo izhodišč za posodobitev delovanja javnih zavodov na področju kulture je ministrica imenovala konec lanskega leta. Foto: MMC RTV SLO / Ana Jurc

Reformo javnega sektorja je Širca označila za ogromen projekt, projekt številnih vlad, številnih zapisov želja, ki zdaj poskuša shoditi. Spremembe so potrebne, saj simptomi krize javnega sektorja niso skrivnost in se kažejo tudi na področju kulture, vendar pa, kot je dejala, krize ne generira zgolj recesija, ta simptome le razkriva, temveč spoznanje, da brez svežih sistemskih sprememb ne bo potrebne posodobitve javnega sektorja.

Za iskanje rešitev so ustanovili projektno skupino za pripravo izhodišč za posodobitev delovanja javnih zavodov na področju kulture, ki jo je vodila Sonja Kralj Bervar. Skupina je pripravila predloge ukrepov, sledili bodo sestanki z direktorji javnih zavodov ter predstavniki socialnih partnerjev in lokalnih skupnosti. Ministrstvo bo nato do konca leta pripravilo spremembe zakonodajnih aktov in hkrati s tem v sodelovanju s strokovno javnostjo reforme preostalih segmentov s področja kulture, ki pa se, kot je dejala ministrica, zagotovo ne more zgoditi čez noč.

Iskanje učinkovitih rešitev
Med razlogi, zakaj je na prvem mestu posodobitev delovanja javnih zavodov, je delež sredstev, ki ga ministrstvo iz svojega proračuna namenja za njihovo delovanje. V Sloveniji na področju kulture deluje 69 javnih zavodov; od tega jih je 27 ustanovila država, 42 pa jih je v ustanoviteljstvu občin. Kljub temu skoraj vse financira država, čeprav pri nekaterih nima nobenega vpliva odločanja. Leta 2009 je ministrstvo za 69 zavodov iz svojega proračuna, ki je znašal 204 milijone evrov, namenilo kar 115 milijonov evrov, torej 56 odstotkov proračuna ministrstva. Vendar pa, kot je opozorila ministrica, razlogi za reformo in posodobitev javnih zavodov v kulturi ne tičijo zgolj v racionalizaciji sredstev, še manj pa v prikrajšanju zavodov, temveč v iskanju učinkovitejših rešitev.

Kot ključni razlog je Širca navedla oceno, da v javnem sektorju ne potrebujemo povprečja, temveč presežke učinkovitosti, skrbnost, tansparentnost in avtonomnost. Še dodaten razlog, zakaj se je skupina posvetila predvsem javnim zavodom, pa je, da ti v zadnjih 15 letih niso doživeli pomembnejših sprememb.

Skupina za posodobitev delovanja javnih zavodov
Direktorica direktorata za kulturni razvoj in mednarodne zadeve na ministrstvu za kulturo Sonja Kralj Bervar, ki je skupino vodila, je poudarila, da so imeli pri delu ves čas v mislih predvsem programsko odličnost, avtonomijo in stroškovno učinkovitost javnih zavodov v kulturi. Posvetili so se tako organizacijsko-upravljalski strukturi kot financiranju in tržni dejavnosti javnih zavodov ter zaposlovanju in kadrom.