Razstava se je prav tako spremenila od relativno statičnega dogodka, v katerem so se gledalcu 'zgodila' predvsem umetniška dela, v nekakšno verigo dejanskega dogajanja, kjer se to 'dogaja' v okviru same razstave, z deli, ki so interaktivna, s performansi, akcijami, celostnimi interierji, video- in zvočnimi zapisi itd. Kurator v tem pogledu nastopa kot nekakšen režiser/voditelj gledalčeve izkušnje. Foto: Moderna galerija
Razstava se je prav tako spremenila od relativno statičnega dogodka, v katerem so se gledalcu 'zgodila' predvsem umetniška dela, v nekakšno verigo dejanskega dogajanja, kjer se to 'dogaja' v okviru same razstave, z deli, ki so interaktivna, s performansi, akcijami, celostnimi interierji, video- in zvočnimi zapisi itd. Kurator v tem pogledu nastopa kot nekakšen režiser/voditelj gledalčeve izkušnje. Foto: Moderna galerija
performans SPEKTR!
Če je nekoč na razstavi, po otvoritvi kot njenem osrednjem in ob vodstvih pogosto tudi edinem 'dogodku', kraljevala do njenega zaprtja 'fizična razstava' sama, nas danes razstavišče vabi kar naprej, vsak dan, lahko tudi po večkrat. Foto: Kino Šiška
Michael Fehr
Michael Fehr je profesor in direktor Inštituta za umetnost v kontekstu na Univerzi za likovno umetnost v Berlinu. V predavanju Kurirati muzej kot kolektivno umetniško delo bo načel vprašanje, kako - glede na to, da so se v zadnjih desetletjih številni javni umetnostni muzeji v Nemčiji idejno oziroma bolj ali manj odprto podredili zahtevam umetnostnega trga - ohraniti in razvijati javni umetnostni muzej kot neodvisen prostor, v katerem bi bil mogoč estetski razmislek o družbenopolitičnih temah. Foto: personalstructures.org

Na simpoziju s podnaslovom Spreminjanje statusa razstave in kuratorja na področju sodobne umetnosti bo sodelovalo 12 predavateljev, vrhunskih poznavalcev in analitikov sodobne umetnosti in kuratorskih praks.

Tektonske spremembe, ki so opazne, je spodbudila ugotovitev, da so se na področju sodobne umetnosti in do neke mere umetnosti na splošno zgodile in se še dogajajo velike sistemske spremembe, ki jih ne obravnavamo in o njih (zlasti v lokalnem kontekstu) ne razmišljamo, ko se zgodijo, je o razlogih za organizacijo dogodka zapisala njegova programska vodja Beti Žerovc. (Tovrstne spremembe, op. n.) "tako rekoč jemljemo za samoumevne in smo prepričani, da so del nekakšnega 'naravnega toka dogodkov', kot da nimajo nobenega pomembnega vpliva na umetniško produkcijo itd. Med tovrstne pojave spada tudi spreminjanje statusa razstave – ki je nekakšen "privilegiran žanr" naše dobe – in kuratorja na področju sodobne umetnosti."

Kjer h koncipiranju razstav še donedavna njihov kustos ali organizator ni pristopal kot avtor – ali le v precej omejenem obsegu –, danes kurator v tem pogledu nastopa izrazito avtorsko, opozarja Žerovčeva. Na razstavah – večje, kot so, tem bolj – vzpostavlja komplicirane ikonografske programe, z že obstoječimi umetniškimi deli ali z deli, ki jih na prostor in temo preprosto naroči, pripoveduje svoje zgodbe in režira tematske celote.

Razstava: "samo" skupek umetnin ali umetniško delo kot celota?
Osrednja tema simpozija bo torej vprašanje, ali oziroma kako je razstava umetnost in kurator umetnik. Udeleženci bodo skušali odgovoriti tudi na zagonetko, ali je mogoče opredeliti, zakaj je neka razstava umetniško delo (ali ne). Če razstava postaja umetniško delo, se je potemtakem treba vprašati, katere so lastnosti in kakšna je struktura tega umetniškega dela.

S pretresanjem tematike bi na simpoziju tudi radi odgovorili, kaj opredeljuje kuratorja kot avtorja in kaj kot umetnika. Ali na razstavi gledamo in uživamo posamezna umetniška dela - ali pa morebiti vse bolj gledamo in premišljujemo o razstavi kot o celoti? Razmišljali bodo tudi o tem, ali naj se umetniška dela na razstavi zlijejo (tako kot se povežejo avtorske entitete v gledališki predstavi ali filmu) ali pa se, če razmišljamo transdisciplinarno, natančno to že dogaja?


Sodelujoči profesorji, kuratorji in umetniki bodo z različnih vidikov pristopili k obravnavani temi, tudi z obravnavanjem konkretnih sodobnih in zgodovinskih primerov. Sodelovali bodo Alfred H. Barr ml. (ZDA), Martin Beck (Avstrija/ZDA), Beatrice von Bismarck (Nemčija), Michael Fehr (Nemčija), Bogdan Ghiu (Romunija), Soren Grammel (Nemčija), Paul O'Neill (Velika Britanija), Kerstin Stakemeier (Nemčija), Mary Ann Staniszewski (ZDA), Philip Ursprung (Švica), Jelena Vesić (Srbija), Beti Žerovc (Slovenija) in Marko Stamenković (Srbija) kot moderator.

Simpozij pripravlja Društvo Igor Zabel za kulturo in teorijo; v avditoriju Moderne galerije bo potekal danes in v soboto med 10. in 15. uro ter med 18. uro in 19.30. Danes popoldne so na sporedu predavanja Philipa Ursprunga (Svet kot muzej: Harald Szeemann), Bogdana Ghia (Kurator ali producent? Razstava kot produkcija pomena "kurator" in "kurirati") ter okrogla miza, jutri pa bodo med pretresanimi temami med drugim predavanja Kurirati muzej kot kolektivno umetniško delo (Michael Fehr), Proti kuriranju – zgodovinski in sodobni razpad umetnosti (Kerstin Stakemeier) ter Deklaracija kuriranja!, kot jo bo ubesedila Mary Anne Staniszewski.