Foto:
Foto:
Peter Monamy: Izguba HMS Victory 4. oktobra 1744
Okoli brodoloma ladje HMS Victory se je kmalu spletla vrsta mitov, saj je bila ladja tako rekoč plavajoča zakladnica, ki je iz Lizbone v Anglijo prevažala surovo zlato, katerega vrednost, izražena v evrih, bi dosegla okoli 144 milijonov.
HMS Victory
Arheologi so ladjo HMS Victory odkrili že pred letom dni, vendar pa zaradi strahu pred plenilskimi pirati javnosti dolgo niso hoteli obvestiti o odkritju. Tudi danes natančna lokacija najdbe ostaja skrivnost. Foto: EPA

Ladja HMS Victory (kratica HMS se navezuje na naziv His Majesty's Ship oziroma ladja Njegovega visočanstva) je potonila leta 1744, vzrok za nesrečo, v kateri je utonilo okoli 1.000 mož, pa do danes še ni znan. Morda bo znan v prihodnjih mesecih, ko bodo razbitino poleg arheologov začeli pregledovati tudi ladijski inženirji. Vendar pa bo še predtem treba izvesti še eno posebno operacijo, ki po kompleksnosti niti ne zaostaja kaj dosti za projektom iskanja stare ladijske razbitine in njenega dviga na površje. Gre za izročitev najdbe državi.

Ladja 'preobtežena' z zlatom
Ladjo HMS Victory so namreč odkrili podvodni arheologi, člani zasebne in komercialne družbe Odyssey Marine Exploration, ki se ladje, ki so jo menda odkrili že pred letom dni, ne mislijo kar zlahka 'odkrižati'. Navsezadnje naj bi ladja na svoji zadnji plovbi prevažala surovo zlato, tedaj vredno okoli 400.000 funtov, kar naj bi po poročanju časopisa Guardian ustrezalo okoli 125 milijonom sodobnih funtov (okoli 144 milijonov evrov). Arheologi se strinjajo, da morajo kulturno in zgodovinsko pomembni artefakti pristati v muzejih, kar pa se 'plena' tiče, se ne bodo vdali tako zlahka.

Jedrsko orožje 18. stoletja
Z ladje so sicer že odstranili dva bronasta topova. Večji od njiju je izstreljeval skoraj 20 kilogramov težke krogle, arheologi pa so ga opisali kot "zastraševalno jedrsko orožje svojega časa". Na ladjo HMS Victory je bil torej kralj Jurij II. upravičeno ponosen in prav o vladavini Jurija II. naj bi nam ladja tudi veliko povedala. To je bila namreč prava mala vas: "Na ladji je na milijone in milijone artefaktov: orodje, gumbi, navigacijski instrumenti. Je prava časovna kapsula, izsek iz življenja mornarice kralja Jurija." Ko smo že omenili topove, naj povemo še, da jih je bilo na tedaj največji bojni ladji z dolžino 53 metrov nameščenih kar 110.

Sir John Balchin - iz pokoja na usodno odpravo
Na njeni zadnji poti je ladjo HMS Victory vodil admiral sir John Balchin. Zanimivo pri tem je, da je bil oktobra 1744, ko je ladja izplula iz Lizbone, že upokojen. Balchina, ta je slovel kot izvrsten kapitan, ki nikoli ne napravi napake, so v starosti 75 let namreč iz pokoja poklicali na odpravo, ki pa je nikoli ni dokončal. Nekateri so za nesrečo krivili prav njega. Zato tudi njegov potomec sir Robert Balchin kot tudi možje, od leta 1994 povezani v družbo Johna Balchina, upajo, da bo preiskava ladje odkrila pravi vzrok brodoloma in tako za vedno odstranila madež z imena oziroma dosjeja, označenega z akronimom J. B.

Polona Balantič