


Marijino kronanje je v tridesetih letih v naglici prodal judovski bančnik Herbert Gutmann, ki je bil prisiljen pred nacisti pobegniti iz Nemčije. Več kot pol stoletja pozneje je potomec bančnika vložil zahtevek po vrnitvi slike, ki je v lasti uglednega Courtauldovega umetniškega inštituta v Londonu. A pod njegovo streho bo po sodbi svetovalnega odbora za odtujitve v britanske parlamentu ostal tudi v prihodnje.
Herbert Gutmann, sin ustanovitelja Dresdenske banke Eugena Gutmanna, je bil strasten zbiratelj islamske umetnosti, del starih evropskih mojstrov ter predmetov dekorativne umetnosti. Tudi njemu je bilo namenjeno, da vodi Dresdensko banko po očetovi smrti, vendar se je bil prisiljen umakniti po krizi leta 1931. Pet let pozneje je zbežal iz nacistične Nemčije v Veliko Britanijo, pred tem pa je v Berlinu aprila 1934 na dražbi prodal svojo umetniško zbirko. Gutmannov potomec zdaj vztraja, da je bil dela prisiljen prodati, preden bi nacisti zasegli zbirko, zato bi moral Courtauldov inštitut sliko vrniti potomcem lastnika.
Sliko, ki meri 46 krat 61,4 centimetra, naj bi baročni flamski mojster naslikal leta 1613.
Kako so nastajale freske v antwerpenski cerkvi
Na britanska tla je delo prišlo, ko ga je na dražbi hiše Sotheby's kupil slavni zbiratelj grof Antoine Seilern, ki je delo leta 1978 zapustil Courtauldovemu inštitutu. Gre za manj znano Rubensovo delo, a kljub temu pomembno, saj je del skupine oljnih slik, ki jih je naslikal kot študije za stropno poslikavo jezuitske cerkve v Antwerpnu, uničeno v požaru v 18. stoletju.
Pri presoji o usodi slike je bilo ključnega pomena, ali je bil Gutmann sliko prisiljen prodati zaradi antisemitizma, kot trdijo potomci. Nasprotna stran je predložila dokaze, da je bančnik zapadel v dolgove s slabimi investicijami v egiptovski bombaž, in vztrajala, da je umetniško zbirko prodal zaradi finančnih izgub, ki so temeljile na njegovih lastnih poslovnih odločitvah, in niso bile posledice antisemitizma.
Žalostna zgodba Gutmannov
Odločitev odbora je tako zaprla še eno poglavje v tragični zgodbo Gutmannove družine. Leta 1934 so ga aretirale SS-enote in ubile vrsto njegovih sodobnikov, saj se je Hitler bal, da bi bile pobudnice organiziranega upora. Pravzaprav je bil Gutmann v nemilosti, in sicer še preden se je Hitler povzpel na oblast. Tako so ga na enem izmed plakatov antisemitske propagande označevali za 'oderuha in judovskega manipulatorja'.
Eno delo nazaj v zbirki
V Veliko Britanijo je pobegnil leta 1936 in šest let pozneje umrl, njegov brat pa je z ženo ostal v Nemčiji, kjer so ju ubili, leta 1940 pa zaplenili družinsko premoženje. Lani so se Gutmannovi dediči veselili vrnitve slike Hansa Makarta Pappenheimova smrt, ki jo je dosodil dunajski mestni svet.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje