Zadnji veliki politični spomenik so v Berlinu predstavili leta 2005. Gre za veliko polje stel v zasnovi arhitekta Petra Eisenmana, s katerim se je Berlin poklonil žrtvam holokavsta. Foto: EPA
Zadnji veliki politični spomenik so v Berlinu predstavili leta 2005. Gre za veliko polje stel v zasnovi arhitekta Petra Eisenmana, s katerim se je Berlin poklonil žrtvam holokavsta. Foto: EPA
Montagsdemonstrationen (ponedeljkove demonstracije v Leipzigu)
Spomenik v Berlinu naj bi kmalu dobil tudi pendant v Leipzigu, kjer so se tako imenovane ponedeljkove demonstracije pravzaprav začele. Foto: Bundesarchiv

Kot je sporočil nemški minister za kulturo Bernd Neumann, bodo gradnjo spomenika začeli leta 2010, končan pa naj bi bil do leta 2012. Spomenik bo dopolnil degradirano območje med cesto Unter den Linden in Muzejskim otokom ter vzhodnim bregom Muzejskega otoka, torej območje, na katerem bodo postavili tudi rekonstrukcijo mestnega gradu. V natečajnem gradivu bo zapisano, da naj bi bil spomenik realiziran v vrednosti do 10 milijonov evrov, kar pravzaprav pomeni zmanjšanje prvotno predvidene vsote. Še nedavno se je namreč govorilo, da naj bi postavili spomenik v vrednosti 15 milijonov evrov. Vendar pa je vlada sporočila, da je vedno bolj naklonjena misli, da bi podoben spomenik postavili tudi v Leipzigu, torej v mestu, kjer so se tako imenovane ponedeljkove demonstracije (Montagsdemonstrationen), ki so privedle do padca meje med obema nemškima državama 9. novembra 1989, tudi začele. In nekaj denarja mora tako vlada nameniti tudi temu spomeniku.
Spomenik, ki sega do 19. stoletja
Ob intenzivnem postavljanju spomenikov v zadnjih letih si ne moremo kaj, da se ne bi spomnili na posebni fenomen, 'pravo spomeniško mrzlico', ki je nemške dežele zajel v 19. stoletju in ki je imel v takratnem času nemškega boja za lastno državo in pozneje v med afirmacijo Nemškega cesarstva v družbi največjih evropskih narodov posebno vlogo. O kontinuiteti tega 'spomeniškega gibanja' je spregovoril tudi Neumann, ki je po poročanju časopisa Berliner Morgenpost dejal, da naj bi novi spomenik ne bil le spomin na padec berlinskega zidu in na združevanje Nemčije, ampak naj bi bil obenem tudi opomnik na "pozitivne dogodke v nemški zgodovini, začenši pri osvobodilnih gibanjih v 19. stoletju". Namen tega spomenika je torej "predstaviti verigo pozitivnih zgodovinskih dogodkov z ozirom na svobodo in demokracijo, ki so se zgodili v Nemčiji".
Koncept, ki zaznamuje zgodovino nemškega spomenika
Zgodovina velikih berlinskih političnih spomenikov se običajno začenja pisati z natečajnim razpisom za spomenik razsvetljenemu pruskemu kralju Frideriku II. leta 1786. Spomenik kralju - filozofu so po dolgih pregovarjanjih glede mesta postavitve in oblike spomenika postavili šele leta 1851, in sicer v zelo klasični koncepciji kiparja Christiana Daniela Raucha, vendar pa velja elaborat arhitekta Friedricha Gillyja za zasnovo, ki je za vedno zaznamovala nemško umetnost postavljanja nacionalnih spomenikov. Gilly je namreč predvidel "spomenik na leipziškem trgu, ki je močno presegal vse do takrat postavljene spomenike vladarjev, obvezno predstavljenih v podobi konjenika. Namesto te Gilly predvidi postavitev templja, pravo urbanistično ureditev." (Neumayer, Fritz v eseju Zur Fortsetzung anvertraut: Rückblick auf eine kurze Laufbahn). S tem se uveljavi ideja, da je spomenik forma, ki pripada obema miljejema izražanja, kiparskemu in arhitekturnemu.
Spomenik je v prvi vrsti arhitektura
Ideja, da je spomenik del arhitekturnega ustvarjanja, ki se med drugim izraža tudi v najnovejšem velikem berlinskem spomeniku, polju stel oziroma spomeniku, posvečenemu pobitim evropskim Judom, arhitekta Petra Eisenmana, je ostala stalnica diskurza o političnih spomenikih tudi zaradi posebnega, skoraj vzvišenega poslanstva, ki so ga pripisovali arhitekturi. Vplivni kulturni teoretik s konca 19. in z začetka 20. stoletja Moeller van den Bruck (treba je poudariti, da je političnoideološko pripadal volkovsko-nacionalistični usmeritvi) je tako zapisal: "Arhitektura je metafora javnega življenja," (Van den Bruck, Moeller: Der preußische Stil), podobno veliko vlogo v 'delu za narod' pa je arhitekturi pripisoval na primer tudi Friedrich Nietzsche, ki je menil, da gre pri arhitekturi "za veliko dejanje volje, volje, ki prestavlja gore, za opoj velike volje, ki narekuje umetnost. Najmočnejši ljudje so zmeraj navdihovali arhitekte; arhitekt je bil zmeraj pod sugestijo moči. V stavbarstvu se mora ponazoriti ponos, zmaga nad težo, volja do moči", (Nietzsche, Friedrich: Somrak malikov).
Grenak spomin na veličastne spomenike
Misel na zgodovino nacionalnih in drugih političnih spomenikov je v Nemčiji vendar vedno nekoliko grenka, saj so bili ravno veliki nacionalni spomeniki (spomeniki v spomin na Bismarcka, množica spomenikov, posvečenih cesarju Viljemu I., Hermanov spomenik v Tevtoburškem gozdu, Spomenik bitke narodov v Leipzigu, Walhalla ...) nosilci poudarjenega 'mitološkega' nacionalizma, ki je bil pomemben agens militarizma in začetkov porajanja nacionalsocialistične misli. Zdi se, da so tako zadnje akcije za spomenike kot opravičila žrtvam nemške strahovlade v 20. stoletju in za spomenike, ki poudarjajo demokratično in liberalno bistvo nemškega naroda, le še en dokaz za to, da Nemci s svojo zgodovino vendar še niso povsem razčistili in da jih dejanja dedov in pradedov še vedno težijo.
Spodaj vam predstavljamo nekaj starejših berlinskih političnih spomenikov in zasnov zanje, ki pa niso bile realizirane.
Polona Balantič










Spomenik Frideriku II. so postavili šele leta 1851. Friderik je upodobljen kot konjenik, postavitev spomenika pa so spremljale dolgotrajne razprave o tem, v kakšno opravo naj odenejo Friderika. Ena struja je zagovarjala sodobno oblačilo, druga pa je 'navijala' za staronemško opravo. Na koncu so Friedrika odeli v zgodovinsko oblačilo, hermelinski plašč in trikrajni klobuk. Spomenik sklepa tako imenovano Vio Triumphalis, ki povezuje Brandenburška vrata in Forum Friderizianums (njegovo središče je bil mestni grad) in ki predstavlja neke vrste alejo slavnih Prusov.
Na idejo, da se velikim dogodkom in ljudem bolje kot s klasičnim kipom pokloni z arhitekturno zasnovo, je prisegal tudi Karl Friedrich Schinkel. Po osvobodilnih vojnah proti Napoleonu je predstavil svoj koncept katedrale kot spomenika osvobodilnim vojnam (Dom als Denkmal zum Gedächtnis an die Befreiungskriege). V duhu romantike, ki je pravi nemški gradbeni stil iskala v gotiki, si je Schinkel prizadeval za cerkev v gotskem slogu, namesto za gotsko sakrano arhitekturo značilne rozete pa bi zgradbo zaznamoval Železni križ.
Potem ko njegova ideja za spomenik v obliki katedrale ni bila realizirana, je Schinkel predlagal skromnejšo zasnovo spomenika, ki prav tako prikazuje navezavo na gotski slog. Kreuzberški spomenik stoji še danes.
Pobuda za postavitev Stebra zmage v berlinskem parku Tiergarten je bila nemško-danska vojna leta 1864. Vrh 66,89 metra visokega spomenika krasi kip Viktorije z lovorjevim vencem, simbolom zmagovalcev. Spomenik je delo Friedricha Drakeja.
Schinklova ideja za spomenik v obliki cerkve je bila realizirana konec 19. stoletja, ko so na pobudo militantnega cesarja Viljema II. postavili cerkev, posvečeno spominu na njegovega starega očeta in prvega nemškega cesarja Viljema I. To je bil čas velike evforije postavljanja spomenikov tako Viljemu kot tudi kanclerju Bismarcku (k temu se še vrnemo), kajti iz občega kolektivnega spomina je očitno povsem izginilo dejstvo, da je isti Viljem najprej zavrnil cesarsko krono, utemeljujoč svoje dejanje z besedami, da ne želi krone, ki mu jo podeljuje ljudstvo. Njegova miselnost je bila še vedno iz časa absolutizma, ko je veljalo, da se vladar na tronu znajde zgolj zaradi svojega plemenitega porekla in nikakor ne po volji ljudstva. Cerkev so zgradili po načrtih Franza Heinricha Schwechtena.
V drugi svetovni vojni močno poškodovane cerkve nikoli niso obnovili, vendar pa o tem nenehno razpravljajo.