Paul Cézanne je gorski greben Mont Sainte-Victoire pogosto slikal predvsem med letoma 1880 in 1883, v obdobju, ki ga imenujejo tudi Cézannova konstruktivna faza. Foto:
Paul Cézanne je gorski greben Mont Sainte-Victoire pogosto slikal predvsem med letoma 1880 in 1883, v obdobju, ki ga imenujejo tudi Cézannova konstruktivna faza. Foto:
Paul Cézanne: Mont Sainte-Victoire (1904-06)
Čeprav so najbolj znane upodobitve grebena Mont Sainte-Victoire Cézannove, je treba omeniti, da je ta pokrajina navdihovala tudi Pabla Picassa in Vasilija Kandinskega.

Številne prebivalce južnofrancoske pokrajine okoli gorskega grebena Mont Sainte-Victoire je razburila novica, da bodo čez to pokrajino, ki jo je na svojih platnih večkrat ovekovečil postimpresionistični slikar Paul Cézanne, navdihnila pa je tudi Vasilija Kandinskega, Pabla Picassa in pisatelja Petra Handkeja, speljali novi krak hitre železnice TGV, ki bo povezoval Marseille in Toulon. Pod sloganom: "Cézanne, zbudi se! Vsi so znoreli!" je potekalo že več demonstracij, župan prav tako umetniško znamenitega Aix-en-Provencea Maryse Joissains-Masini pa je izjavil, da je namera, uničiti to zgodovinsko pokrajino, zločin zoper temeljne zakone francoske republike. Protesti bodo bržkone zaman, saj je predsednik Sarkozy goreče podprl gradnjo nove hitre železnice, ker naj bi posodobitev železniškega omrežja pomagala oživiti in okrepiti gospodarstvo v regijah, ki jih je hitra železnica TGV doslej obšla.

Cézannovo konstruktivno obdobje
Paul Cézanne je pokrajino okoli grebena Mont Sainte-Victoire upodobil na nizu slik, ki so nastajale med letoma 1880 in 1883. Tedaj je namreč veliko časa preživel v hiši brata svoje spremljevalke Marie-Hortense Fiquet, iz katere je imel lep razgled na pogorje. Upodobitve Mont Sainte-Victoira kot tudi slike kraja Gardanne (1885-88) veljajo za jedro tako imenovane Cézannovega konstruktivnega obdobja.

Za to Cézannovo slikarstvo je bilo značilno, da drugače kot njegovi predhodniki impresionisti ali van Gogh ni skušal ujeti trenutnega razpoloženja, trenutnega značaja narave, ampak je skušal odkriti tisto, kar je v pokrajini stalnega, kar so njene stalne determinante. Zavrnil je nedefinirane, skiciranju sorodne poteze in se odločil za močnejše in odločnejše poteze, ki so jih spremljale jasno definirane barvne ploskve. Naslikani prizori so zato jasni in opisni in ne puščajo mnogo prostora za interpretacijo. V svojem konstruktivnem obdobju pa se Cézanne pogosto odloči tudi za abstrahiranje videnega in ključn motiv 'sestavi' iz majhnih geometrijskih likov, ki zabrisano prehajajo eden v drugega.

Polona Balantič