Portret, ki ga je organizacija dobila na posodo iz zasebne zbirke, je od danes naprej razstavljen v Bedfordshiru. Foto: English Heritage
Portret, ki ga je organizacija dobila na posodo iz zasebne zbirke, je od danes naprej razstavljen v Bedfordshiru. Foto: English Heritage
Jane Grey je bila sestrična v drugem kolenu kralja Edvarda VI., prvega protestantsko vzgojenega britanskega monarha. Da bi preprečil ponovno uveljavitev katolištva v državnem vodstvu, je kralj, ki je podlegel bolezni še pred polnoletnostjo, v oporoki zapustil prestol Jane. S tem je odrekel prestol svojima polsestrama Mariji in Elizabeti. Kot kraljica Anglije in Irske je vladala v obdobju od 10. julija do 19. julija 1553, nato pa je vrhovni svetovalni organ monarhije spremenil stališče, odstavil Jane ter ustoličil Marijo. Foto: English Heritage
Jane Grey je bila sestrična v drugem kolenu kralja Edvarda VI., prvega protestantsko vzgojenega britanskega monarha. Da bi preprečil ponovno uveljavitev katolištva v državnem vodstvu, je kralj, ki je podlegel bolezni še pred polnoletnostjo, v oporoki zapustil prestol Jane. S tem je odrekel prestol svojima polsestrama Mariji in Elizabeti. Kot kraljica Anglije in Irske je vladala v obdobju od 10. julija do 19. julija 1553, nato pa je vrhovni svetovalni organ monarhije spremenil stališče, odstavil Jane ter ustoličil Marijo. Foto: English Heritage

Nove raziskave, ki so se odvile pod okriljem dobrodelne organizacije English Heritage, so zdaj pokazale, da vendarle obstaja portret aristokratinje, ki je poleti 1553 dober teden dni sedela na angleškem prestolu, manj kot leto dni pozneje pa je bila usmrčena.

Strokovnjaki opozarjajo, da obstajajo "prepričljivi dokazi", da so kraljevi portret lady Jane Grey korenito spremenili, ko je bil že naslikan, morda zato, da bi ga spremenili v upodobitev protestantske mučenice.

S pomočjo infrardeče reflektografije so strokovnjaki English Heritage v sodelovanju z Inštitutom za umetnost Courtauld in dendrokronologom Ianom Tyersom ugotovili, da so popravki nastali predvsem pri upodobitvi portretirankinih oblačil, vključno z rokavi, pokrivalom in naknadno dodanim belim šalom. Opazili so tudi, da so bile portretirankine oči, ki zdaj strmijo v njeno levo, prvotno uperjene v drugo smer. Na neki točki je sliki nekdo izpraskal oči, usta in ušesa, kar je bil verjetno ikonoklastičen napad. Portret Jane Grey, ki visi v Narodni portretni galeriji, kaže sledi enakih poškodb.

Del raziskave je bila dendrokronološka analiza lesene plošče, na kateri je portret naslikan – les izvira iz obdobja med letoma 1539 in 1571. Na hrbtni strani je tudi znak trgovca, enak tistemu, ki ga najdemo na kraljevem portretu kralja Edvarda VI.

"Senca nekdanjega kraljevskega portreta"?
Kustosinja zbirke English Heritage Rachel Turnbull je o odkritju povedala: "Če sklepamo po novoodkritih dokazih, da je imela na portretu nekoč morda razkošnejšo obleko, in po starosti plošče, ki izvira iz časa njenega življenja, ter na podlagi podatka, da so ji namerno izpraskali oči, je čisto mogoče, da gledamo senco nekoč veliko bolj kraljevskega portreta lady Jane Grey, ki so ga nato po njeni smrti spremenili z bolj zadržano, skromno podobo protestantskega mučeništva."

Nesojena naslednica Edvarda VI.
Lady Jane Grey je vladala med 10. in 19. julijem 1553. Za kraljico so jo razglasili v okviru neuspešnega poskusa, da bi preprečili vladavino njene katoliške sestrične, Marije Tudorske.

Grey je prispela v londonski Tower, da bi se pripravila na svoje kronanje, a prej kot v dveh tednih je že bila ujetnica Marije I., ki je zasedla prestol. Nova kraljica svoje sestrične sprva ni hotela kaznovati s smrtjo, a dejstvo je bilo, da je najstnica predstavljala preveliko grožnjo – vanjo so svoje upe polagali protestantski zarotniki, ki so hoteli strmoglaviti Marijo. Jane so usmrtili 12. februarja 1554.

Portretirankine oči, ki zdaj strmijo v njeno levo, so bile prvotno uperjene v drugo smer, je pokazala analiza slike. Foto: English Heritage
Portretirankine oči, ki zdaj strmijo v njeno levo, so bile prvotno uperjene v drugo smer, je pokazala analiza slike. Foto: English Heritage

Zgodovina Jane Grey pogosto upodablja kot nedolžno žrtev zgodovinskih okoliščin; na platnu Usmrtitev lady Jane Grey, ki ga je naslikal Paul Delaroche, je upodobljena z zavezanimi očmi in nemočna. Toda ta upodobitev, podobno kot vse ostale do zdaj znane, je nastala po smrti devetdnevne kraljice.

Avtorica zgodovinskih romanov Philippa Gregory je komentirala: "To je neverjetno zanimiva slika, ki odpira cel kup vprašanj, in če je to Jane Grey, je tudi dragocen dodatek k upodobitvam mlade junakinje – prikazana je kot značajska ženska, kar je nasprotno tradicionalnim upodobitvam žrtve z zavezanimi očmi."