58-letnemu britanskemu filmskemu režiserju in scenaristu Glazerju, ki je po rodu Jud, je oskarja za najboljši mednarodni film prinesla zgodovinska drama na temo holokavsta, naslovljena Interesno območje. Ob prejemu prestižnega kipca je imel vznemirljiv govor, v katerem je potegnil vzporednico med svojim filmom in trenutnim konfliktom v Gazi.
Žrtve dehumanizacije na obeh straneh
V govoru, ki ga je prebral z lista, je med drugim dejal: "Naš film pokaže, kam vodi dehumanizacija v najhujši obliki ... V tem trenutku tukaj stojimo kot posamezniki, ki zavračamo to, da je okupacija ugrabila naše judovstvo in holokavst, kar je privedlo do konflikta, v katerega je ujetih ogromno nedolžnih ljudi – pa naj so to žrtve 7. oktobra v Izraelu ali pa še vedno trajajočega napada na Gazo – vse žrtve tega razčlovečenja ... Kako se temu upremo?" Poudaril je še, da so tako v Izraelu kot v Gazi ubiti ljudje žrtve "dehumanizacije".
Glazer po prejemu nagrade ni privolil v intervjuje v zakulisju in tudi pozneje ni dal nobenega intervjuja, v katerem bi natančneje pojasnil svoje besede ali odgovoril na kakršna koli vprašanja, piše Euronews.
Plaz ogorčenih kritik nekaterih judovskih organizacij
A se je na njegove besede z odprtim pismom kmalu odzval predsednik ameriške Fundacije žrtev holokavsta David Schaecter, ki je Glazerjev govor med drugim označil za "moralno neubranljiv". Mednarodna judovska nevladna in zagovorniška organizacija Liga proti obrekovanju pa je na družbenih omrežjih objavila zapis, v katerem je Glazerjeve izjave označila za "obsojanja vredne".
Allison Josephs, ustanoviteljica in izvršna direktorica ameriške ortodoksne judovske neprofitne organizacije Jew in the City, je zapisala: "Glazer je uporabil običajen diskurz za sovražnike Judov – da je holokavst 'vstopnica za izhod iz zapora' (kot pri igri Monopoly, op. n.) za Jude." Dodala je, da je filmar Jude "okrivil za njihov lastni pokol, ko je rekel, da je 'okupacija povzročila konflikt za toliko ljudi', zato je zanikal svoje judovstvo in uporabil holokavst v ta namen. Cillian Murphy je svojo nagrado sprejel kot 'zelo ponosen Irec'. Ko bi le imeli ENEGA Juda v Hollywoodu, ki bi lahko sprejel njihovo nagrado kot zelo ponosen Jud."
Nemes: Glazer bi "moral ostati tiho"
Oglasil se je tudi madžarski režiser László Nemes, čigar drama Savlov sin je prav tako postavljena v Auschwitz in mu je leta 2016 prav tako prinesla oskarja za najboljši mednarodni film (takrat se je kategorija sicer imenovala še najboljši tujejezični film). 48-letni Nemes je po pisanju Euronewsa dejal: "Zelo mi je všeč Interesno območje in mislim, da gre za pomemben film. Ko posnameš takšen film, je z njim povezana odgovornost. Glazerju očitno ni uspelo premeriti te odgovornosti, vključno z uničenjem evropskih Judov. In grozljivo je bilo, da mu je filmska elita za to ploskala." Še dlje je šel v izjavi za Guardian, saj je dejal, da bi Glazer "moral ostati tiho".
"Nenavadno je, ko hollywoodski nadrazred svetu pridiga o morali, namesto da bi skrbel za žalostno stanje v kinematografiji, strmoglavljenje obrtniške in umetnostne ravni v filmih, uničenje ustvarjalne in umetniške svobode s korporativno miselnostjo ali zmago pretočnih storitev s piramidnimi shemami, ki proizvajajo kinematografsko smetje," je še mogoče prebrati v Nemesovi izjavi. "Ko bi morali v svetu, ki je vedno bolj razdrobljen in ga vleče k lastnemu uničenju, težiti k ustvarjanju smiselnih filmov, so nepovezani, hinavski in razvajeni člani kinematografske elite zaposleni – iz neznanega razloga – in nas poskušajo zmoralizirati," je še dodal Nemes, ki je Jud po materini strani.
Antisemitizem kot oblika diskriminacije, ki se spodbuja?
"Interesno območje je pomemben film, ni narejen na običajen način. Sprašuje se o slovnici filma. Njegov režiser bi moral molčati, namesto da razkriva, da ne razume zgodovine in sil, ki so uničile civilizacijo, pred holokavstom ali po njem. Če bi prevzel odgovornost, ki jo prinaša takšen film, se ne bi zatekel k govorjenju, ki ga širi propaganda, katere namen je na koncu izkoreniniti vso judovsko prisotnost z Zemlje. To je še posebej skrb vzbujajoče v dobi, ko dosegamo ravni protijudovskega sovraštva pred holokavstom – tokrat na trendovski, 'progresiven' način. Danes je edina oblika diskriminacije, ki se ne le tolerira, ampak tudi spodbuja, antisemitizem. Morda pa je vse to smiselno, ironično – v Interesnem območju na zaslonu ni prav nobene judovske prisotnosti," nadaljuje Nemes. Svojo izjavo sklene z besedami, da "naj nas vse šokira holokavst, varno v preteklosti, in ne glejmo, kako bo svet na koncu nekega dne dokončal Hitlerjevo delo – v imenu napredka in neskončnega dobrega".
"Vstal je in povedal resnico"
V nasprotju z Nemesom je denimo čislani filmar Asif Kapadia (rojen leta 1972), ki je leta 2015 prejel oskarja za najboljši celovečerni dokumentarni film Amy o glasbenici Amy Winehouse, pohvalil Glazerja. Za Variety je dejal, da je Glazer "izkoristil svojo moč in položaj ter največji svetovni oder, da je spregovoril za ljudi brez moči, brez glasu ali za tiste, ki se preveč bojijo spregovoriti, v industriji, ki je zelo konservativna in nenaklonjena tveganju ter ima dolga zgodovina uvrščanja ljudi na črno listo". Dodal je: "Vstal je in povedal resnico. To počnejo pravi umetniki."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje