Fotografija Roberta Rauschenberga iz leta 1991, ko je razstavljal v galeriji Jamileh Weber v Zürichu. Foto: EPA
Fotografija Roberta Rauschenberga iz leta 1991, ko je razstavljal v galeriji Jamileh Weber v Zürichu. Foto: EPA
Robert Rauschenberg
Rauschenbergovo umetnost so včasih poimenovali neo-dada, oznako, ki so jo je delil s slikarjem in dobrim prijateljem, včasih tudi ljubimcem Jasperjem Johnsom. Foto: The Carnegie Museum of Art, Pittsburgh
Robert Rauschenberg

Slikar, ki se je rodil leta 1925 v Port Arthurju v Teksasu pod imenom Milton Ernest Rauschenberg, je na likovno prizorišče vidneje stopil v 50. letih, na prehodu od abstraktnega ekspresionizma in pop arta.

Znana je njegova serija monokromnih belih in rdečih slik, ki so posebno zaznamovale tisto obdobje. "Rad sem imel abstraktni ekspresionizem, a sem zelo pazil, da ne bi ničesar prevzel od njega," je pred tremi leti ob retrospektivni razstavi svojih del v Muzeju sodobne umetnosti v Nici slikar pojasnil v intervjuju za francoski dnevnik Le Monde.

Z drugačnimi ciljo kot pop art
Umetnik, ki velja tudi za dediča Marcela Duchampa, se je v svojem ustvarjanju posluževal različnih materialov, od vrvi, kosov tkanin do sodobnih uporabnih predmetov. Kot Jasperja Johnsa so ga šteli za enega izmed predhodnikov pop arta, a sam se je takšnim oznakam izogibal. "Nimam skorajda nobene povezave s pop artom, kajti moj pristop k objektu (...) je povsem različen in tudi moj cilj ni isti." Popartisti "gojijo spoštovanje do objekta (...), mena pa zanima le preoblikovanje objekta," je nekoč povedal umetnik.

Umetnost newyorških smeti
V svoja dela je rad vključeval smeti, na katere je naletel na ulicah New Yorka. Z njimi je želel ustvariti nekaj več, kot bi zmogel sam, hkrati pa zajeti presenečenje in občutek plemenitosti ob najdbi takšnega presenečenja. "In če se sprva ni zdelo kot presenečenje, je to zagotovo postalo, ko sem končal delo. Tako je objekt spremenil lasten kontekst in predmet je postal nova stvar."

Leta 1958 je bila njegova serija "kombiniranih slik" (Combine Paintings), v katerih je prepletel fotografijo, kolaž in skulpturo, predstavljena v Galeriji Leo Castelli v New Yorku.

Od študija do slovesa
Rauschenberg je ob koncu 40. let umetnost študiral v Parizu, kjer je spoznal svojo ženo Susan Weil, mlado umetnico iz New Yorka, s katero sta bila poročena le kratek čas. Pozneje so ga sprejeli na Black Mountain College v Severni Karolini, kjer je poučeval slikar, risar in pomemben teoretik Josef Albers. Rauschenberg je postal prvi Američan, ki je prejel veliko nagrado za slikarstvo na Beneškem bienalu leta 1964. Leta 1970 je atelje preselil na Florido. Poleg Captive Islanda pa je imel hišo tudi v Greenwich Villageu v New Yorku.

Umetnik se je posvečal tako slikarstvu in kiparstvu kot tudi koreografiji, fotografiji in bil celo skladatelj. Prav v teh dneh pa v dražbeni hiši Sotheby's ponujajo tri njegova dela, izmed katerih je Overdrive iz leta 1963 ocenjeno na od 10 do 15 milijonov dolarjev.

M. K.