Sodobni avtomobili so s pomočjo tehnologije varnejši, učinkovitejši in do okolju prijaznejši, pri čemer v elektronskem spominu svojih računalniških sistemov zbirajo podatke iz vedno številčnejših naprednih asistenčnih sistemov, vgrajenih v vozilo. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Sodobni avtomobili so s pomočjo tehnologije varnejši, učinkovitejši in do okolju prijaznejši, pri čemer v elektronskem spominu svojih računalniških sistemov zbirajo podatke iz vedno številčnejših naprednih asistenčnih sistemov, vgrajenih v vozilo. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Evropska komisija naj bi 23. februarja 2022 odločala o predlogu akta o podatkih (Data Act), ki naj bi olajšal dostop do podatkov in njihovo uporabo. FIA in avtomobilski klubi ob tem opozarjajo, da trenutni zakonodajni predlog Evropske komisije ni ustrezen.

Za podatke, ki jih beležijo, zbirajo in posredujejo ter jih še bodo ustvarjala vse bolj napredna vozila, je treba sprejeti natančnejše predpise in s tem omogočiti, da bo o svojih podatkih odločal potrošnik, torej lastnik ali zgolj uporabnik avtomobila. S tem bo ohranjena zasebnosti v mobilnosti, hkrati pa bo to osnova za oblikovanja konkurenčnega in inovativnega okolja servisne in storitvene dejavnosti, ki bo v prihodnosti še bolj kot danes slonela na mobilnostnih podatkovnih bazah.

Avto je naslednji v vrsti tehnoloških izdelkov, ki določene podatke o svojih uporabnikih posredujejo v obdelavo in prodajo zainteresiranim kupcem, s čimer se je pridružil računalniku, pametnemu telefonu, pametni uri, pametni hiši. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Avto je naslednji v vrsti tehnoloških izdelkov, ki določene podatke o svojih uporabnikih posredujejo v obdelavo in prodajo zainteresiranim kupcem, s čimer se je pridružil računalniku, pametnemu telefonu, pametni uri, pametni hiši. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Poseganje v polje voznikove zasebnosti

Vsi, ki jim je na tak ali drugačen način omogočen dostop do podatkov, kot so podatki o hitrostih in lokacijah vožnje, podatki o vzdrževanju vozil (prevoženi kilometri, raven olja …) in vozniških navadah (vzorci hitrosti, prevožene razdalje …), ter celo do osebnih podatkov uporabnikov (ime, stiki, finančni podatki …), lahko posegajo v polje voznikove zasebnosti. Po raziskavi mednarodne avtomobilistične zveze FIA kar 91 odstotkov potrošnikov v Evropi meni, da so oni lastniki podatkov, ki jih beležijo njihova vozila, hkrati pa jih 85 odstotkov priznava, da nad temi podatki nimajo nadzora.

Dostop do podatkov v vozilih je zelo pomemben tudi zaradi zagotavljanja ene ključnih servisnih storitev avtomobilskih klubov – pomoči na cesti, pa tudi drugih servisnih dejavnosti neodvisnih ponudnikov. Foto: Pixabay
Dostop do podatkov v vozilih je zelo pomemben tudi zaradi zagotavljanja ene ključnih servisnih storitev avtomobilskih klubov – pomoči na cesti, pa tudi drugih servisnih dejavnosti neodvisnih ponudnikov. Foto: Pixabay

FIA in avtomobilski klubi s pobudo Moj avto – moji podatki že vrsto let poudarjajo, da razen strokovnjakov v avtomobilski industriji dejansko le redki poznajo odgovore na vprašanja, katera vse podatke avtomobili zbirajo, kam jih pošiljajo, kdo do njih dostopa in kaj ta z njimi počne. Hkrati lahko nepoznavanje in nerazumevanje podatkov, ki jih beležijo tehnološko napredna vozila, in njihova morebitna zloraba ogrožajo načela kibernetske varnosti in varstva potrošnikov, določenih s Splošno uredbo o varstvu podatkov (GDPR). Vozniki in uporabniki avtomobilov imajo zato pravico vedeti, kaj vse beležijo avtomobili, voznik, torej lastnik podatkov, pa naj bi odločal o tem, katere (če sploh katere) podatke bo delil in komu jih bo zaupal.

Podatki so last voznika ali uporabnika

Predsednik Avto-motozveze Slovenije Andrej Brglez pravi, da se v AMZS in FIA zelo dobro zavedajo tako pozitivnih kot negativnih plati zbiranja, obdelave in posredovanja množice podatkov, ki jih lahko avto že danes zbira in posreduje izdelovalcem. "Ob tem pa je treba vedeti, da bodo jutrišnji avtomobili v tem pogledu postali še zanimivejše podatkovne banke." Brglez dodaja, da AMZS in drugi evropski avtomobilski klubi na nacionalne in evropske politike ter na strokovno in splošno javnosti naslavljajo zelo jasno sporočilo: "Podatki, ki jih zbira avto, so last lastnika vozila ali njegovega uporabnika, ki mora biti seznanjen s tem, katere podatke avto zbira, komu jih posreduje in za kakšen namen. Na ta način se bo voznik ali uporabnik vozila sam odločil, ali, s kom in pod kakšnimi pogoji soglaša z delitvijo podatkov, ki so, tako smo prepričani v FIA in AMZS, last tistega, ki jih je ustvaril."