Foto:
Foto:
Airrail Center Frankfurt
Prvi, ki si je zamislil Airrail Center Frankfurt, hamburški arhitekt Hadi Teherani, ne kuha zamere. Vesel je, da bo njegova ideja uresničena, čeprav pod imenom drugega arhitekta. Foto: Airrail Center Frankfurt
Berliner Bogen

Tudi ob začetku gradnje pa ni povsem znano, komu pripisati načrt za Airrail Center Frankfurt, trenutno največji projekt visokogradnje v Nemčiji. Uradno gredo zasluge za stavbo Helmutu W. Joosu, "javna skrivnost" pa je, da je prvi osnutek orjaške stavbe (njena dolžina bo kar 680 metrov, višina pa 47 metrov) izdelal v Hamburgu delujoči arhitekt iranskega rodu Hadi Teherani. On je tudi avtor načrta za že obstoječo železniško postajo Fernbahnhof Frankfurt-Flughafen, nad katero se bo novi "kolos" vzpenjal in za katero je Teherani od samega začetka predvideval, da jo bo pozneje vase "posrkala" večja zgradba.

Piše se leto 2010 ... ali pa morda 2020 ...
Dolgo "gosenico", katere zunanjost bo zgrajena iz stekla in aluminija, bo podpiral niz snopov, sestavljenih iz po treh stebrov, o velikih dimenzijah objekta pa veliko pove tudi podatek, da bo njegove obiskovalce prevažalo kar 90 dvigal. V stavbi bosta delovala hotel s 580 sobami in zdravstveno središče, preostalo pa bodo poslovni prostori. Če bo šlo vse po načrtih, bo stavba dokončana do leta 2010. Vendar, če bo projekt še naprej spremljala tako spremenljiva sreča kot doslej, se utegne hudo zavleči. Od leta 1998, ko je steklo načrtovanje stavbe, se je začetek gradbenih del vedno znova premaknil še malo bolj proti datumu, ki ga bo zaznamoval konec sveta.

Fantomski UFO izdaja avtorstvo Airrail Centra Frankfurt
Načrt, po katerem bodo zgradili Airrail Center Frankfur,t "izdaja" avtorja prvotne zasnove. Zgradba namreč sledi slogu, ki ga je Hadi Teherani prikazal že pri svojih načrtih za glavno železniško postajo v Dortmundu (nikoli je niso zgradili, maketo pa so poimenovali UFO oziroma neznani leteči predmet) ter njegova uresničena hamburška projekta Berliner Bogen (Berlinski lok) in Bürohaus Dockland (Poslovna stavba Dockland).

Vse Teheranijeve stavbe izpričujejo nagnjenost k monumentalnosti, ki jo še poudari uporaba "čistega" in sijočega aluminija in stekla. Kot so zapisali v časopisu Die Welt, je o svojem "ukradenem" projektu Teherani izjavil: "Ponazarjati bi moral hitrost. To je bila naša filozofija." Teherani, ki mu ostaja tolažba, da bolj ali manj vsi, ki kaj veljajo v svetu arhitekture, vedo, da je bil on tisti, ki je prvi načrtoval "rojstvo" gosenice, je o razpletu dogodkov stoično dejal: "To je življenje arhitekta," trenutek zatem pa je še pripomnil, da se vseeno veseli uresničitve njegovih idej in idej njegovih sodelavcev. Čeprav s podpisom nekoga drugega.

Že 35 let "zvezan" s frankfurtskim letališčem
Da je na koncu podpisnik načrta za Airrail Center Frankfurt postal Helmut W. Joos iz arhitekturnega biroja J.S.K., sploh ni presenetljivo. Joos namreč že kar 35 let velja za "hišnega arhitekta" frankfurtskega letališča; načrtoval je tudi impozantni drugi letališki terminal. Krivično bi bilo torej zapisati, da je Helmut W. Joos mazač, ki se bo hvalil z rahlo predelavo načrta drugega arhitekta. Biro J.S.K. je doslej že večkrat dokazal, da njegovi arhitekti obvladajo načrtovanje stavb v službi javnega prometa.

O tovrstnih projektih so oblikovali celo lastno filozofijo: "Letališča in železniške postaje so vozlišča svetovnega prometa. Tovrstna arhitektura je namig na hitrost, njena naloga pa je tudi, da popotnikom kaže pot." Izpolnitev te filozofije si lahko ogledate še pred dograditvijo Airrail Centra Frankfurt. Prikazana je v letališkem kompleksu na letališču Flughafen Düsseldorf International, letališču Münster-Osnabrück ter železniških postajah Paperstrasse in Ostkreuz v Berlinu.

Polona Balantič