Ve se, da so Davidovi lasje prekriti s pozlato, zelo verjetno pa bo čiščenje razkrilo, da je Donatello pozlatil tudi Davidove čevlje, ki so skupaj s klobukom precej nenavaden dodatek k sicer popolnoma goli figuri. Foto: Museo Nationale del Bargello
Ve se, da so Davidovi lasje prekriti s pozlato, zelo verjetno pa bo čiščenje razkrilo, da je Donatello pozlatil tudi Davidove čevlje, ki so skupaj s klobukom precej nenavaden dodatek k sicer popolnoma goli figuri. Foto: Museo Nationale del Bargello
Donatello: David
Pred začetkom čiščenja z najnovejšo lasersko tehnologijo so Donatellovega Davida polegli. Foto: Museo Nationale del Bargello
Donatello: David
Davidu je Donatello namenil precej bolj feminilno postavo, kot je značilna za njegove kasnejše kipe moških teles.

Firenški narodni muzej Bargello je sklenil z najnovejšimi metodami očistiti kip Davida, ki ga je malo po letu 1440 izdelal renesančni kipar Donatello. Ob koncu čistilne akcije naj bi David prvič po poznem 18. stoletju imel barvo, ki mu jo je namenil Donatello. Proti koncu tega stoletja so kip, ki ga obenem označujejo tudi kot prvi italijanski kip golega človeka po koncu antike, prekrili z zmesjo voska, olja in barve, da bi skulptura dobila enak temen odtenek kot drugi kipi v galeriji Uffizi, kjer je kip tedaj stal.

Iskanje pozlačenih predelov
Temeljito čiščenje, kakršnega niso izvedli že vsaj sto let, bo zelo verjetno razkrilo, da je vsaj del kipa prekrit s pozlato. Ta je danes skrita pod zgoraj omenjeno voščeno maso, ki se je treh stoletjih močno sprijela tudi s prahom in drugo 'svinjarijo'. Restavratorka Ludovica Nicolai je za časopis Guardian povedala, da so zagotovo pozlačeni vsaj Davidovi lasje, da pa je zelo verjetno, da je kipar z zlatimi lističi prekril tudi Davidove čevlje.

Dolgo odlašanje s čiščenjem
S čiščenjem in restavriranjem Donatellovega Davida se je dolgo odlašalo. Dela na figuri, ki prikazuje biblično temo Davidove zmage nad Goljatom, se namreč restavratorji dolgo niso upali lotiti. Razlogi za to so bili predvsem neprecenljiva vrednost kipa, njegova izredno delikatna kompozicija in pozlata, za katero nihče natančno ne ve, kje je locirana. Šele z razvojem najsodobnejših tehnik čiščenja bronastih kipov, ki vključujejo uporabo laserja, se je začelo razmišljati, da bi se končno očistilo tudi Davida. Odločitev je padla, ko se je nova tehnologija za uspešno izkazala pri čiščenju bronastih vrat Lorenza Ghibertija na firenškem baptisteriju.

Mešanje antike in Biblije
Donatellov David je precej nenavadno delo. V kipu, za katerega se ne ve natančno, kdaj ga je Donatello izdelal, se namreč posrečeno prepletajo biblična in antična naracija ter politična ideologija Medičejcev, ki so tedaj vladali Firencam. Zanimivo pa je tudi to, da je Donatello golemu Davidu, tradicionalnemu zavetniku Firenc, na glavo poveznil širokokrajni klobuk in mu obul čevlje. Čeprav je David starozavezni junak, je Donatello svoje najbolj znamenito delo oblikoval v antični maniri. Zato se tudi govori o tako imenovani "kontaminaciji Biblije z antiko".

Za kip je značilna tudi izredna senzualnost, skoraj feminizacija moške figure, kar Davida močno razlikuje od poznejših Donatellovih del. Kdaj natančno je kip nastal, ni znano. Ohranil se namreč ni prav noben dokument o njegovem nastajanju. Prvič je David omenjen leta 1469 v poročilu o poroki Lorenza Veličastnega s Clarice Orsini. Tedaj je kip stal v središču dvorišča palače Medičejcev. Umetnostni zgodovinarji pa domnevajo, da je David nastal v 40. letih 15. stoletja. Slogovno namreč sledi Donatellovim delom okoli leta 1440.

Polona Balantič