Janez Pipan se spopada z vprašanji v spletni klepetalnici. Foto: RTV SLO
Janez Pipan se spopada z vprašanji v spletni klepetalnici. Foto: RTV SLO
Katarina, pav in jezuit
Svoje odrske zasnove je delo Katarina, pav in jezuit dobilo v letu 2004. Foto: SNG Drama Ljubljana

Režiser in direktor ljubljanske Drame je v spletni klepetalnici MMC-ja RTV Slovenija o svoji zadnji odrski postavitvi Katarina, pav in jezuit še povedal, da gre za posebno in edinstveno zgodbo v slovenski literaturi, ki je hkrati provokativna, saj predstavlja ljubezen do dveh moških znotraj zelo krščanskega vrednostnega sistema. Po Pipanovem mnenju je prav s to zgodbo, ki je v predstavi bolj poudarjena kot v romanu, Jančar napisal resnično veliko delo evropskega pomena.

Pri sami predstavi in nenazadnje tudi romanu je Pipan izpostavil prav Katarinino zgodbo, zaradi katere se je tudi odločil delo postaviti na oder. "To je zgodba o iskanju smisla, kot pravi Jančar: "zlate skrinje", to je hoja za svojo željo. Ko se ta izpolni, je (skoraj) konec, skoraj tragičen," je o zgodbi zapisal Pipan.

Priprave v antičnem okolju

O dramatizaciji se je z avtorjem romana Pipan začel pogovarjati leta 2004 in poleti tega leta se je tudi lotil dela. Romanu se je namreč posvetil kar na dopustu, kjer si je jutra na grškem otoku lesbosu popestril z natančnim prebiranjem posameznih poglavij romana in Dragu Jančarju, ki se je prav tako podpisal pod dramatizacijo, označil tiste dele, ki so se mu zdeli za uprizoritev zanimivi. Sicer pa je Pipan Jančarjev roman v celoti prebral kar štirikrat, od tega dvakrat temeljito. O težavnosti prirejanja tako obsežnega dramskega besedila v dramsko postavitev je režiser povedal, da je bilo od dramatizacije težje samo posatvljanje na oder, saj je predstavo teden dni pred premiero še intenzivno krajšal. Ob tem pa je moral, kot pravi, kar nekoliko zajeziti svojo režisersko fantazijo.

Kaj še čaka na knjižni polici?
Pipan se navdušuje tudi nad nekaterimi drugimi romani, ki bi se mu zdeli primerni za odrsko postavitev. Omenil je deli Vitomila Zupana Komedija človeškega tkiva in Thomasa Manna Čarobna gora. Prav Vitomila Zupana pa je označil tudi za najboljšega slovenskega pisatelja. Ob neomejenih tehničnih zmožnostih pa bi se z veseljem lotil tudi Melvillovega romana Moby Dick.

Med svojimi uprizoritvami je najbolj ponosen na diplomsko predstavo na AGRFT-ju leta 1979, ko je režiral Mrožkov Tango. S predstavo je Pipan slavil na Borštnikovem srečanju in tako poskrbel za dobro popotnico v nadaljne ustvarjanje. Sicer pa je prvič gledališče obiskal leta 1971, ko si ogledal predstavo Žalujoči ostali in že opazil najbolj markantnega igralca Borisa Cavazzo, ki je takrat kot študent še statiral.

Kadar Pipan ni zaposlen z gledališčem, ki ga sicer nima nikoli dovolj, pa se umakne med svoje knjige (kot pravi, jih njegova knjižnica obsega kakih 6000) in preživlja čas z družino.