Ko poezija Walta Whitmana pride v poslovno središče, le lučaj oddaljeno od Wall Streeta, temu lahko rečemo sodobna umetnost. Foto: Nicole Bengiveno
Ko poezija Walta Whitmana pride v poslovno središče, le lučaj oddaljeno od Wall Streeta, temu lahko rečemo sodobna umetnost. Foto: Nicole Bengiveno
Jenny Holzer je oktobra lani v spomin žrtvam terorističnih napadov takole okrasila izbrana newyorška pročelja.
Fotografija iz junija 2004 kaže potek gradnje prve stolpnice, ki je zrasla na pogorišču svetovnega trgovinskega centra.

Pogorišče, ki je ostalo po terorističnem napadu leta 2001, je vroča tema za vse odgovorne: pri dogovarjanju o umetnini, ki bo krasila vežo prve stolpnice, ki je zrasla na mestu nekdanjega svetovnega trgovinskega centra, je počilo med umetnico Jenny Holzer in gradbenim nadzornikom Larryjem Silversteinom.

Silverstein je hotel razpisati natečaj za steklen kip, toda arhitekturni urad, ki je oblikoval novo stolpnico, je imel drugačno zamisel. Predverje stavbe so želeli okrasiti z umetnino Jenny Holzer, ki je svoje svetlobne postavitve v preteklosti razstavljala tako v berlinskem Reichstagu kot tudi v newyorškem Guggenheimovem muzeju. Ko je to izvedel, je Silverstein želel odstopiti od projekta, saj je bil prepričan, da Holzerjeva ne bo naredila dovolj "svetle, optimistične" postavitve, kakršno po njegovem mnenju potrti meščani potrebujejo.

Par verzov pred začetkom delavnika
Toda vse kaže, da se je projekt premaknil z mrtve točke: v veži stolpnice 7 so že postavili dobre štiri metre visok in skoraj dvajset metrov dolg bel zid, ki se skozi prozorne stene zgradbe vidi daleč naokrog. Na ta zid bodo od maja naprej projicirali tisoče literarnih besedil, ki na tak ali drugačen način utelešajo duh New Yorka. V digitalno obliko je umetnica tako že prelila dela najrazličnejših ameriških literatov, med katerimi so tudi pesmi Elizabeth Bishop, Allena Ginsberga, Langstona Hughesa in Walta Whitmana. Ko bodo vsa izbrana besedila nanizana v celoto, bo "film" daljši od osmih ur. Bel zid iz prosojnega, steklu podobnega materiala si je zamislil znani manhattanski oblikovalec James Carpenter, ki pravi, da bi v primeru novega terorističnega napada masivni zid zaposlene tudi zaščitil pred razbitim letečim steklom.