Foto:
Foto:
Art Basel Miami Beach
Če ni pisano, ne gre v prodajo. Foto: EPA
Art Basel Miami Beach
Številni petičneži preprosto kupijo tisto, kar jim zapovedo poznavalci trenutnih trendov v likovni umetnosti. Foto: EPA

Na dogodku Art Basel Miami Beach se je "zgnetlo" kar 40.000 kupcev umetniških del, radovednežev, trgovcev z umetninami ter poklicnih "nakupovalcev" novih pridobitev za muzeje in galerije. Švicarji so ameriško "izpostavo" svojega tradicionalnega sejma prvič pripravili leta 2002, v samo treh letih pa je zaradi prave obsedenosti Američanov s sodobno umetnostjo že skoraj prerasel svojega "očeta". Obsedenosti? Pojav, ko kar 80 odstotkov izdelkov sodobnih umetnikov pokupijo prebivalci Združenih držav, bi lahko poimenovali tudi tako.


Črno-belo ne pride v poštev
Švicarji pa svojega izvoznega artikla niso le prenesli onkraj velike luže; sejem so tudi premišljeno prilagodili ameriškemu okusu za estetiko. Ta je namreč precej drugačen od evropskega, njegov zaščitni znak pa je pisanost. Barve, barve, barve. To je značilno tudi za dogodek Art Basel Miami Beach. Umetnine, za katere so se poznavalci in "poznavalci" skoraj stepli, so morale zadostiti trem kriterijem. Biti so morale dovolj pisane, precej drage in ravno prav provokativne. Groba provokacija se namreč v še zmeraj precej konzervativni ameriški družbi ne prodaja dobro.

Zgornjo mejo splošno sprejemljive provokativnosti opredeljuje primernost umetniškega dela za okolje, v katerem so otroci. Le če je umetnino mogoče postaviti v otroško sobo, se bo dobro prodajala. Tako vsaj zatrjujejo poznavalci navad potrošnikov umetniških del.

Tako Pharmacy (Lekarna), delo enega najbolj kontroverznih umetnikov zadnjega desetletja, Damiena Hirsta, ni nekaj, kar ne bi ugajalo staršem. Omara z lično razvrščenimi tabletami različnih barv – pisanost je seveda zapoved – je namreč v Miamiju presegla ceno 2,5 milijona dolarjev.

Denarja ni nikoli preveč Art Basel Miami Beach pa ni le poslastica za ljubitelje umetnosti. Postal je pravo romarsko središče ameriške »smetane«, kjer te preprosto morajo videti. Zato so enako pomemben element dogajanja tudi večerne zabave. Če te ni na seznamu povabljenih, ne obstajaš. Tudi zato je Iwan Wirth, eden najbolj uspešnih galeristov s prodajnimi galerijami v New Yorku, Londonu in Zürichu, Basel Art Miami Beach opredelil kot "popolnoma sproščen odnos med denarjem in duhom".

Zaradi prisotnosti številnih "veličin" se je "izumitelj" ameriškega sejma Art Basel, Samuel Keller, že povzpel med imena najbolj vplivnih mož na svetu. Predstavitev na sejmu naj bi namreč odločala o uspešnem nadaljevanju kariere oziroma propadu številnih mladih umetnikov pa tudi galerij. Če si sprejet med razstavljalce, v svetu umetnosti nekaj veljaš, drugače pa se lahko kar posloviš od sanj o cvetoči umetniški karieri.

Mladost je v zraku
Ko smo že pri mladosti ... Prav mladost je bila ena od ključnih besed letošnjega Art Basla Miami Beach. Damien Hirst je pri 40 že prava legenda in "starosta" sodobne umetnosti, ki "divje" ruši meje med likovno umetnostjo, performansom, glasbo in gledališčem. Američani, ki svojo obsedenost z mladostjo dokazujejo z množičnim obiskovanjem lepotnih salonov in telovadnic ter z naročanjem pri lepotnih kirurgih, postajajo obsedeni z nakupovanjem del mladih umetnikov.

Art Basel Miami Beach je tako skoraj nekoliko smešna zmes klasičnih prodajnih predstavitev umetnosti in družabnega življenja petičnih, a pogosto dokaj malomeščanskih Američanov, ki kupijo pač tisto, kar naj bi bilo, po zatrjevanju "poznavalcev", trenutno največji hit v umetnosti. In hit je mladost.