Mehka tla, na katerih stojijo Benetke, so arhitektom že prej povzročali skrbi, zato so v začetku letošnjega leta na podobnem terenu zgradili njegovo kopijo. Na sliki je računalniška simulacija novega mostu. Foto:
Mehka tla, na katerih stojijo Benetke, so arhitektom že prej povzročali skrbi, zato so v začetku letošnjega leta na podobnem terenu zgradili njegovo kopijo. Na sliki je računalniška simulacija novega mostu. Foto:
Maketa novega mostu Santiaga Calatrave
Četrti veliki most so sklenili zgraditi na Rimskem trgu, ki sicer ni najlepši del Benetk, je pa nekakšen vhod v mesto.
Primerjava z najslavnejšim beneškim mostom, Rialtom, se ponuja kar sama. Leta 1591 zgrajeni most je pomenil vrhunec drznosti in stroškov svojega časa - pa je bil končan v treh letih. Foto: RTV SLO/M. Kl.

Bil naj bi elegantna in uporabna konstrukcija ter prvi primerek vrhunske sodobne arhitekture v Benetkah - pa most že pred gradnjo povzroča preglavice. Slavni španski arhitekt Santiago Calatrava je po naročilu Benečanov oblikoval povsem moderen most, ki naj bi ga s pomočjo 74 stebričkov razpeli čez Canale grande.

Bregovi bi se lahko udrli
Opisovali so ga s sami presežniki - "arhitekturni biser" in "preproga luči nad vodo" - a od leta 1996, ko se je ideja rodila, se je sanjski most začel počasi spreminjati v nočno moro. Stroški gradnje so narasli s 3,5 na 10 milijonov evrov, zdaj pa so mu jo zagodli še zakoni fizike. Italijanske arhitekte in urbaniste namreč skrbi, da bi teža konstrukcije iz stekla in jekla na obeh bregovih lahko povzročila nepopravljivo škodo. 52-tonski most bo na bregovih ustvaril pritisk 1.500 ton, kar bi lahko pogreznilo robove kanala, ki je bil zgrajen na mehki, blatni podlagi.

Številne ovire
Beneški župan je že pred časom odprtje mostu napovedal za 15. marec, zdaj pa kaže, da bo treba datum zaradi nadaljnjih poskusov potisniti še kak mesec naprej. Ena izmed možnosti je, da bodo okope dodatno okrepili, kar pa bi že tako ali tako astronomski račun povečalo še za 200 tisoč evrov. V zadnjih letih so ceno projektu višali razni popravki, ki jih je moral na zahtevo mesta dodajati arhitekt (na primer posebna gondola za invalide), po smrti vodje gradnje leta 2002 pa so na dan prišla njegova pisma, v katerih izraža globok dvom o izvedljivosti projekta; nemudoma je bilo treba okrepiti podporne stebre.

Kako kose pretovoriti do gradbišča?
Leta 2005 so bili posamezni kosi mostu že narejeni in pripravljeni v skladišču gradbenega podjetja. Nato se je pojavila nova težava: kako jih spraviti po beneških kanalih do Plaze de Roma, kjer se bo začel? Centimeter napake, in poškodovali bi lahko katerega izmed treh že obstoječih starih beneških mostov (Rialto, Academia in Scalzi). Na koncu so kanale uspešno prepluli, a so morali za vsako etapo čakati na čas skrajne oseke, da ni bil njihov tovor previsok.

Zdaj pa res!
Beneški župan Rumiz zdaj previdneje odgovarja na vprašanje, kdaj se bo dalo sprehoditi čez most - "verjetno julija, ampak res najpozneje avgusta ali septembra, ko bo filmski festival. Če seveda ne bo kakih drugih zapletov."

Ana Jurc