Novo gledališče v mestu Niteroi obliva skoraj nebeška svetloba. Tokrat je to kar na mestu, saj je zares skoraj čudež, da skoraj 100-letni Oscar Niemeyer še vedno snuje nove objekte. Foto: EPA
Novo gledališče v mestu Niteroi obliva skoraj nebeška svetloba. Tokrat je to kar na mestu, saj je zares skoraj čudež, da skoraj 100-letni Oscar Niemeyer še vedno snuje nove objekte. Foto: EPA
Renzo Piano: Center Paula Kleeja in Oscar Niemeyer: Ljudsko gledališče v Niteroiu
Pred dvema letoma smo se čudili centru Paula Kleeja, ki so ga v Bernu zgradili po načrtih Renza Piana, zdaj je v središču pozornosti prav tako valovita stavba Oscarja Niemeyerja. Foto: EPA
Oscar Niemeyer: Muzej sodobne umetnosti
Muzej sodobne umetnosti ostaja najbolj atraktivna stavba mesta Niteroi.

Gledališka stavba je šesti od načrtovanih devetih objektov, ki jih je 99-letni nestor modernizma v brazilski arhitekturi načrtoval za mesto, ki leži le 17 kilometrov od bolj slovitega Ria de Janeira. Niemeyer že 70 let ostaja zvest svojemu slogu, ki je pomagal opredeliti brazilski modernizem. Če so bile značilnosti ameriškega in evropskega modernizma ali tako imenovanega mednarodnega sloga, katerega zakonitosti je postavil Bauhaus, izčiščene ravne linije, pa je brazilski modernizem vedno slovel po krivuljah in zaobljenih oblikah.

Dva valova, ki spominjata na muzej Paula Kleeja

Stavbo opredeljujeta dva vala, ki spominjata na konfiguracijo pred dvema letoma inavguriranega centra, posvečenega slikarju Paulu Kleeju, ki so ga v Bernu zgradili po načrtih italijanskega arhitekta Renza Piana. Vendar to velja le za pogled z ene strani. Drugo stran namreč zaznamuje še večja razgibanost, katere jedro je v spiralna klančina. Atraktivni zasnovi navkljub pa nova Niemeyerjeva zgradba zagotovo ne bo zasenčila še vedno osrednje arhitekturne znamenitosti Niteroia, muzeja sodobne umetnosti. Leta 1996 dograjena stavba še najbolj spominja na krožnik, postavljen na tanek postavek in je tako približna rekapitulacija oblike, ki jo je Niemeyer prvič uporabil pri načrtovanju brazilskega parlamenta v novi prestolnici Brasilii.

Brasilia, tudi prestolnica Niemeyerjevega dela
Brasilia bo tudi po dokončanju Niemeyerjevega večstopenjskega projekta v mestu Niteroi ostala kraj z največjim številom Niemeyerjevih objektov. Če ne bi bilo tako, bi bilo pravzaprav kar čudno. Oscar Niemeyer je bil namreč glavni arhitekt "umetno ustvarjene" brazilske prestolnice, ki je kot celota najboljši povzetek vsega, za kar je pri brazilskem modernizmu šlo. Poleg glavnega arhitekta Niemeyerja sta namreč pri načrtovanju Brasilie sodelovali še dve glavni osebnosti brazilskega modernizma; urbanistična zasnova je delo Lucia Coste, Roberto Burle Marx pa je prevzel mesto krajinskega arhitekta.

Kljub odličnemu opusu Coste in Burle Marxa pa absolutni junak brazilskega modernizma ostaja Oscar Niemeyer. 15. decembra bo praznoval 100. rojstni dan in v vseh intervjujih zatrjuje, da še ne misli na upokojitev. Za to tudi ni potrebe. Visoki starosti navkljub namreč ostaja bistrega uma, in čeprav se njegova dela, ki so najboljši izkaz skoraj neskončnih možnosti oblikovanja železobetona, ne oddaljujejo od njegovega značilnega sloga, arhitekt še vedno sledi vsem novostim, ki jih v delo arhitekta zanaša tehnološki napredek.

Polona Balantič