Ladjo bodo skušali dvigniti na površje. Foto:
Ladjo bodo skušali dvigniti na površje. Foto:
Glineni vojščaki cesarja Čin Ši Hvanga
Bo najdba tako pomembna kot sloviti glineni vojščaki? Foto: EPA

Ladja Nanhai št. 1 (Južnokitajsko morje št. 1) se je potopila 20 morskih milj stran od mesta Gvangdung na Kitajskem. Ker naj bi iz pristanišča po t. i. morski svileni poti odplula do vrha naložena z dragocenostmi, strokovnjaki pričakujejo, da bodo na dan prišli artefakti izjemne vrednosti.

Sicer je mnogo bolj znana trgovska pot verjetno Svilena cesta, ki poteka po kopnem, vendar pa so po morski svileni poti trgovali s svilo, porcelanom in čajem že pred okoli 2.000 leti. Trgovina se je raztezala vse od južnih kitajskih pristanišč do držav jugovzhodne Azije, Arabskega polotoka in Evrope.

Ladja iz dinastije Song?
Že ob prvih raziskovanjih notranjosti ladje so naleteli na več dragocenih izdelkov (predvsem iz porcelana), po najbolj optimističnih predvidevanjih pa bi bilo na ladji lahko kar 70.000 izdelkov, ki so bili tedaj namenjeni prodaji na tujih trgih. Nekateri strokovnjaki na Kitajskem na podlagi prvih najdb predvidevajo, da bi bil lahko pomen najdbe enakovreden odkritju glinenih vojščakov cesarja Čin Ši Hvanga v mestu Šian. Arheologi menijo, da ladja izvira iz dinastije Song (1127-1279), nekaj izjemnega pa so tudi njene dimenzije, saj je 25 metrov dolgo in 10 metrov široko plovilo največja tovorna ladja iz obdobja dinastije Song, ki ga imenujejo tudi zlata doba kitajske trgovinske zgodovine.

Pravi tehnični podvig
Ladja, ki naj bi bila zelo dobro ohranjena, leži na morskem dnu, njen trup pa je še cel. Trenutno strokovnjaki razmišljajo o tem, kako bi tehnično omogočili dvig plovila na površje, ne da bi ga pri tem poškodovali. Ladjo, ki se nahaja okoli dvajset metrov pod morsko gladino, želijo namreč dvigniti v enem kosu. Tako želijo čim bolj ohraniti njeno izvirno obliko. Direktor Centra za podvodno arheologijo pri Narodnem muzeju Kitajske Žang Vej pa poudarja, da bo njihov poizkus dvigniti ladjo na površje, rešiti njeno vsebino in ohraniti plovilo, prvi tak podvig na področju podvodne arheologije.